Prijs nieuwe auto 2012 en 2022: hoe de kleine auto in 10 jaar tijd onbetaalbaar werd
Wat is de prijs van een nieuwe auto’s in 2022 toch belachelijk hoog! Je hoort overal dat auto’s zo duur zijn geworden, maar is het ook zo? Jazeker, vooral voor kleine auto’s! Wij doken in de prijslijst van 2012 en 2022.
Als je naar de prijslijst kijkt van april 2012, valt op hoeveel auto’s nog te koop waren voor minder dan 10.000 euro. Eigenlijk had elk mainstream automerk er wel een in de prijslijst staan en kon de koper zijn lol op. De Citroën C1, Dacia Sandero, Fiat Panda, Ford Ka, Lada Kalina, Nissan Pixo, Opel Agila, Renault Twingo, Suzuki Alto en Volkswagen Up vormen slechts een greep uit de auto’s waarvan de basisversie minder dan 10.000 euro kostte.
Nieuwe auto voor minder dan 10.000 euro
Inmiddels zijn vrijwel alle stadsauto’s uit de prijslijst verdwenen en kun je allang geen auto meer kopen onder de 10.000 euro. Sterker, er zijn maar drie auto’s die minder kosten dan 15.000 euro, de Dacia Sandero, de Hyundai i10 en de Mitsubishi Space Star. Die laatste auto is de goedkoopste nieuwe auto van Nederland.
Goedkoopste auto 2012:
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Seat Mii (7695 euro)
Goedkoopste auto 2022:
Mitsubishi Space Star (13.990 euro)
Autoverkopen prijsverschil 2022 en 2012
Om te zien hoe groot het prijsverschil is geworden in 10 jaar tijd, pakken we een paar populaire auto’s uit de prijslijst. De Dacia Sandero mag nu dan een van de goedkoopste auto’s van Nederland zijn, vergeleken met 2012 is hij ruim 83 procent duurder geworden.
Opvallend is dat vooral bij de kleine auto’s de prijsstijging enorm is. Werd een Kia Picanto bijna twee keer zo duur, voor een BMW 3-serie betaal je ‘slechts’ 25 procent meer. De populaire Nissan Qashqai werd ruim de helft duurder in 10 jaar tijd.
Kia Picanto
- Prijs 2012: 7.995 euro
- Prijs 2022: 15.985 euro
- Stijging: 98,8 procent
Dacia Sandero
- Prijs 2012: 7.990 euro
- Prijs 2022: 14.650 euro
- Stijging: 83,1 procent
Peugeot 208
- Prijs 2012: 12.990 euro
- Prijs 2022: 20.980 euro
- Stijging: 61,5 procent
Nissan Qashqai
- Prijs 2012: 22.490 euro
- Prijs 2022: 34.590 euro
- Stijging: 53,8 procent
BMW 3-serie
- Prijs 2012: 35.900 euro
- Prijs 2022: 45.888 euro
- Stijging: 27,8 procent
Prijsstijging na inflatiecorrectie nog steeds enorm
De prijs van een nieuwe auto van 2012 en 2022 een-op-een vergelijken, is niet helemaal eerlijk. In de tussentijd was er sprake van inflatie. Maar zelfs als je met de inflatiecalculator de prijs berekent, is met name de kleine auto veel duurder geworden. De Kia Picanto van 7995, zou in 2022 na inflatiecorrectie gestegen moeten zijn naar 9422 euro. De prijs van een Nissan Qashqai zou in 2022 uitkomen op 26.505 euro, die voor een BMW 3-serie op 42.310 euro. Wederom valt op dat de duurste auto relatief het minst in prijs is gestegen.
Misschien toch maar privéleasen als een nieuwe auto voor jouw te duur is? De aantrekkelijkste aanbiedingen vind je via onze private lease pagina.
Elektrische auto werd wél goedkoper
Werden echt alle auto’s duurder? Dat ook weer niet. Tien jaar geleden had je nog nauwelijks elektrische auto’s. De Nissan Leaf was er al wel en kostte 34.990 euro. In 2022 betaal je 33.340 euro. Niet alleen relatief, maar zelfs in absolute bedragen werd de Leaf dus goedkoper. En krijg je nog een grotere actieradius ook …
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.