Fiat raakt de 500e aan de straatstenen niet kwijt: fabriek blijft nog langer dicht
Een aantal weken geleden maakte Fiat bekend dat het door gebrekkige interesse genoodzaakt was om de fabriek waar de Fiat 500e wordt gemaakt tijdelijk dicht te gooien. De vraag naar de EV blijkt zo laag te zijn, dat de fabriek nog langer dan gepland zijn deuren gesloten houdt.
Stellantis kondigde vorige maand aan dat de fabriek waar de Fiat 500e van de band rolt, vier weken lang wordt stilgelegd. Het moederbedrijf van Fiat gaf aan dat deze maatregel noodzakelijk was omdat er zowel binnen als buiten Europa te weinig bestellingen waren om de productie op peil te houden. En dat terwijl de guitige EV in 2022 nog een bestseller was. Fiat sloot de historische Mirafiori-fabriek in Turijn vanaf 13 september 2024.
De bedoeling was dat de fabriek over anderhalve week weer geopend zou worden, maar hier heeft Stellantis een streep door gezet. De sluiting is verlengd tot 1 november. De vraag is namelijk nog altijd zo slecht, dat Fiat moet waken voor overproductie. Volgens Stellantis verkeert de markt voor elektrische auto’s ‘in grote problemen’ als het gebrek aan vraag nog veel langer aanhoudt.
De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-
Al het autonieuws in de gaten houden? Schrijf je in voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!
EV-verkopen stijgen
Overigens blijft de verkoop van elektrische auto's wereldwijd stijgen. Maar de grootste groei zit in China. In veel andere landen verloopt de verkoop van EV’s lang niet zo voortvarend als veel autobouwers hadden gehoopt. Dat is de reden dat steeds meer merken hun EV-strategie opnieuw onder de loep nemen. De vraag is echter of dat voor de lange termijn slimme keuzes zijn.
Voorbereiding voor productie hybride Fiat 500
Terug naar de misère van Fiat. Het rommelt al langer in de Mirafiori-fabriek. De vakbonden willen dat er meer goedkopere modellen worden geproduceerd, in plaats van alleen de Fiat 500e. Daarom investeert Stellantis 110 miljoen dollar in de fabriek en om er een hybride-versie van de Fiat 500e te bouwen. Dat wordt blijkbaar een andere auto dan de Fiat 500 Hybrid die recentelijk uit productie is gegaan. Dat is een mild hybride, gebaseerd op de Fiat 500 die al sinds 2007 meegaat.
Fiat 500e veel te duur
Hoewel er inderdaad sprake is van een afname in de vraag naar EV's, ligt de beperkte vraag naar de Fiat 500e ook aan de auto zelf. De auto oogt schattig en rijdt leuk, maar dat weegt niet op tegen zijn hoge prijs. Het instapmodel van de 500e kost in Nederland 28.990 euro. Daarvoor krijg je een EV met 93 pk en een bescheiden 24 kWh-batterij, die je in het beste geval 190 kilometer ver brengt.
Ooit, in een veel minder druk concurrentieveld was het leuke retro-smoeltje nog genoeg om mensen over de streep trekken. Sterker nog, in 2022 was de Fiat 500e een paar maanden op rij de bestverkochte elektrische auto van Europa, maar die tijd is voorbij.
Concurrenten Fiat 500e
De 118 pk sterke Fiat 500e met de grote accu (42 kWh) en een bereik van 319 kilometer, kost 33.490 euro. Dan is een MG4 (170 pk, bereik 370 km) voor 32.285 euro een betere koop. Hetzelfde geldt voor de budgetconcurrent uit het eigen Stellantis-huis, de Citroën ë-C3 (vanaf 23.300 euro). Zelfs de Peugeot e-208 en de grotere Fiat 600e zijn niet veel duurder dan de 500e, terwijl ze meer bereik en ook veel meer ruimte bieden. En dan te bedenken dat ook de betaalbare Hyundai Inster en Renault 5 in de startblokken staan.
Als Fiat meer mensen achter het stuur van de Fiat 500e wil krijgen, zal de fabrikant de prijs moeten verlagen. Aan de andere kant is ook dat niet gezond voor het merk. Misschien dat de nieuwe hybride-versie van de Fiat 500e, die in 2025 of 2026 wordt verwacht, meer mensen zal aanspreken.