Nieuws

Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten

Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten

Vanwege de lange levertijden van nieuwe auto's, wijken veel consumenten uit naar een tweedehands auto. Je hebt hem eerder, én je bent goedkoper uit. Maar soms koop je ook een stukje ergernis. Op basis van 5 miljoen autokeuringen stelden onze Duitse collega's van Auto Zeitung een lijst samen met de minst betrouwbare auto's in de compacte middenklasse (C-segment). Doe er je voordeel mee!

In samenwerking met keuringsinstantie Gesellschaft für technische Überwachung (GTÜ) namen onze collega's maar liefst 5 miljoen Hauptuntersuchungen onder de loep. Dat zijn periodieke keuringsrapporten - zeg maar de Duitse apk.

Dacia Logan MCV heeft meeste defecten

Voor een zo goed mogelijke vergelijking, verdeelden de onderzoekers de auto's over vijf leeftijdscategorieën. Na bestudering van de cijfers, bleek de Dacia Logan MCV in vier van de vijf leeftijdsklassen de twijfelachtige lijstaanvoerder met het hoogste aantal defecten. Ook in de jongste categorie (1 t/m 3 jaar) laat de Roemeen al veel steken vallen. De Citroën C4 Cactus en Renault Mégane laten eveneens matige scores zien. In de onderstaande tabellen geeft het defectenquotum het aantal afkeur- en aandachtspunten per 100 auto's aan.

Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten
Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten

Als je de top 10-lijstjes per leeftijdscategorie doorkijkt, blijkt het zeker geen exclusief Zuid-Europees 'feestje'. Ook de Opel Astra, Ford Focus en Kia Ceed komen we meerdere keren tegen. Japanners schitteren daarentegen door afwezigheid.

Goed onderhoud cruciaal

De onderzoeksbevindingen zeggen niet puur iets over de kwaliteit van de auto's. Het is ook een indicatie van de aandacht die ze van hun eigenaren krijgen. Verder zijn de geconstateerde gebreken soms heel eenvoudig en zorgen ze zeker niet in alle gevallen voor pech, stilstand of uitval. Veel van de geconstateerde defecten kunnen worden voorkomen door zorgvuldig periodiek onderhoud. Hoe dan ook is het verstandig om de ogen extra goed open te houden als je een tweedehands auto aanschaft die hoog in de onderstaande tabellen staat.

[module:foto,no:7+8]

Klassering1 t/m 3 jaarDefectenquotum
1Dacia Logan MCV13,87
2Citroën C4 Cactus8,00
3Renault Mégane6,61
4Peugeot 3086,55
5Fiat Tipo6,50
6Opel Astra5,90
7Ford Focus5,55
8Alfa Giulietta5,18
9BMW 1-serie4,73
10Skoda Octavia4,67

Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten

Klassering4 t/m 5 jaarDefectenquotum
1Dacia Logan MCV22,81
2Citroën C4 Cactus17,00
3Renault Mégane15,12
4Fiat Tipo14,43
5Peugeot 30812,52
6Citroën C412,42
7Hyundai i3011,91
8Opel Astra11,04
9Ford Focus10,18
10Kia Ceed10,10

Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten

Klassering6 t/m 7 jaarDefectenquotum
1Dacia Logan MCV31,36
2Renault Mégane30,31
3Hyundai i3024,55
4Kia Ceed23,36
5Citroën C4 Cactus22,89
6Citroën C422,26
7Opel Astra20,06
8Peugeot 30819,78
9Skoda Octavia18.33
10Ford Focus18,32

Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten

KLassering8 t/m 9 jaarDefectenquotum
1Renault Mégane48,49
2Kia Ceed48,44
3Dacia Logan MCV44,29
4Hyundai i3042,44
5Citroën C438,54
6Ford Focus36,29
7Peugeot 30835,08
8Seat Leon32,96
9Skoda Octavia31,84
10Opel Astra31,62

Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten

Klassering
> 9 jaarDefectenquotum
1Dacia Logan MCV65,90
2Kia Ceed64,31
3Renault Mégane61,65
4Citroën C459,88
5Hyundai i3054,17
6Peugeot 30853,48
7Ford Focus52,06
8Seat Leon49,91
9Opel Astra48,94
10Skoda Octavia46,39

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten
Dit zijn de tweedehands auto's in de compacte middenklasse met de meeste defecten
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.

Zoeken