Column: Dit is waarom ik nog geen betaalbare EV heb gekocht

Column: Dit is waarom ik nog geen betaalbare EV heb gekocht

In elke relatie komt er een punt waarop je samen met je partner rond de tafel gaat zitten en hardop de vraag stelt: wordt onze volgende auto elektrisch? Bij ons is het hoge woord er al een tijdje uit en sinds twee jaar volg ik het nieuws rondom goedkope elektrische auto’s met extra aandacht.

Aanvankelijk leek 2025 het magische jaar te worden waarin automerken de markt gingen overspoelen met betaalbare EV’s. Ik telde de maanden af.

Destijds was het plan om te wachten op de eerste fatsoenlijke EV met een basisprijs onder de 25.000 euro en dan toe te slaan. Wel beseffend dat een beetje leuke versie waarschijnlijk 28 mille zou kosten en het topmodel met de grote batterij, een warmtepomp en stoelverwarming voor pak ’m beet 32.000 euro mee naar huis zou mogen. Dat laatste bedrag had ik trouwens nog niet hardop uitgesproken aan de keukentafel.

Wachten tot 2025 is niet langer nodig. Dankzij Citroën en Renault kan ik nu al instappen. De prijzen van de Citroën ë-C3 en de Renault 5 vallen zelfs keurig in de verwachte prijsklassen. Toch heb ik nog geen koopcontract getekend en lust onze auto nog steeds benzine.

Column: Dit is waarom ik nog geen betaalbare EV heb gekocht
Column: Dit is waarom ik nog geen betaalbare EV heb gekocht

Te nieuwsgierig om weg te zappen

Ik ben simpelweg te nieuwsgierig. Want nu de stroom van betaalbare EV’s op gang komt, vind ik het veel te interessant om te zien waarmee andere merken komen.

Volkswagen heeft toegezegd de ID.2 later dit jaar aan het grote publiek te tonen. Het design en de specificaties zullen de autowereld niet uit zijn baan brengen, maar daar is het mij niet om te doen. Ik ben ondertussen een stap verder en focus mij op de kleine uitspattingen op het gebied van gebruiksgemak en luxe die automerken uit het relatief kleine budget weten te wringen.

Heeft het eigenaardige opbergvak onder de achterbank van de Volkswagen ID.2 de conceptfase overleefd, bijvoorbeeld? En wat is waar van de geruchten dat Nio’s betaalbare EV een verwisselbare batterij krijgt, net als zijn grote broers? De wedstrijd is nog maar net begonnen en hij is veel te spannend om nu al weg te zappen.


Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties