Actieradius Opel Grandland (2024) is zo groot dat speciale stoel nodig is
De Opel Grandland is voor het eerst volledig elektrisch, maar komt ook naar Nederland en België als mild hybrid en plug-in hybride. Met deze 4 weetjes ben je bijgepraat over het topmodel van Opel. Het derde weetje gaat over je stuitbeen.
1. Elektrische Opel Grandland actieradius
De Opel Grandland is nauw verwant aan de Peugeot 3008. Beide modellen delen dan ook het STLA Medium-platform van Stellantis, dat geschikt is voor verschillende typen aandrijflijn. Opel vertelt alleen dat er voor het eerst een volledig elektrische Opel Grandland komt, met 700 kilometer actieradius. Maar die laat waarschijnlijk nog wel even op zich wachten. Als Opel net zo bescheiden is als Peugeot, komt eerst de minst krachtige elektrische variant met 210 pk en een kleinere actieradius op de markt. Uiteindelijk heeft de EV-rijder drie mogelijkheden:
- Single Motor (210 pk, 525 km actieradius)
- Dual Motor (320 pk, 525 km actieradius)
- Long Range (230 pk, 700 km actieradius)
Als Opel dezelfde strategie volgt als Peugeot, kun je met de Opel Grandland straks alle kanten op. Ga er dus vanuit dat er een hybride Grandland komt (48V) met 1,2-liter driecilinder benzinemotor, en een plug-in hybride (elektrische range: 85 kilometer). De Peugeot e-3008 is met 48.190 euro flink aan de prijs, waarschijnlijk gaat Opel voor een lager bedrag, waardoor SEPP-subsidie lonkt voor de Grandland-koper. Al is officieel nog niets bekend over de prijs.
De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-
2. Ontwerp gebaseerd op Experimental Concept
De Opel Grandland maakt een groeispurt die een slungelige puber in verbijstering achterlaat: hij werd liefst 17,3 centimeter langer. In totaal is hij nu 4,65 meter lang. Grandland-rijders die het niet op krappe parkeergarages hebben, moeten ook oppassen, want in de breedte groeide de Grandland met 6,4 centimeter.
Alleen de hoogte nam nauwelijks toe, met 1,9 centimeter. Belangrijker voor de ruimte is dat ook de wielbasis groeide tot 2,78 meter (+ 11 cm), al profiteren de achterpassagiers maar van 2 extra centimeters knieruimte. En om het cijferwerk compleet te maken, melden we dat de Grandland een bagageruimte heeft waar maximaal 1641 liter in past.
Verder past Opel voor het eerst kenmerken toe van de Experimental, het studiemodel dat vorig jaar onthuld werd en de weg wees naar het nieuwe Opel-design. Van deze conceptcar leende Opel de vouw in het midden van de motorkap, en de led-koplampen, die tot ver in de grille doorlopen en nét het Opel-logo niet aantikken.
Zoals zo’n beetje alle nieuwe modellen, heeft de Grandland aan de achterkant een doorlopende led-balk. Je zou bijna denken dat de ontwerpers van alle automerken een keer samen op bijscholingscursus zijn geweest in een resort op de Veluwe. Want ook de verlichte grille kunnen we aanvinken bij de Grandland. Al past het natuurlijk goed bij een merk dat een bliksemschicht als logo heeft.
3. Simply clever: gaat Opel Skoda achterna?
Skoda staat bekend om zijn geinige oplossingen, maar ook Opel heeft de smaak te pakken. Een greep:
- Pure panel: hier knipoogt de Grandland naar Saab, dat ooit het nightpanel uitvond. Alleen de belangrijkste informatie is in beeld op het instrumentarium, het head-up display en het centrale beeldscherm. Dit zorgt voor minder afleiding tijdens het rijden, vooral in het donker en in situaties met slecht zicht.
- Fysieke knoppen: Opel houdt vast aan echte knoppen voor onder meer de aircobediening.
- Pixel box: in de middenconcole is een opbergvak voor je smartphone. Daar kan-ie draadloos opladen. Maar het slimme zit ‘m in de glazen afdekking, zodat je je telefoon minder snel vergeet als je uitstapt.
- De AGR-stoelen kennen wel al, dat zijn stoelen die een goedkeuringsstempel hebben van een Duits verbond van rugspecialisten. Maar nu hebben de stoelen ook nog een sleuf die de druk op je stuitbeen verlicht en dat is fijn op lange afstanden.
4. Opel Grandland concurrenten
SUV’s in het C-segment zijn niet te benijden: de concurrentie is moordend. Alleen al in eigen huis is het dringen om de gunsten van de koper, want de Grandland neemt het op tegen de Peugeot 3008 en de Alfa Romeo Tonale. De nieuwe Renault Scenic is een andere grote concurrent. Net als de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq.
Opel kan wel opscheppen met verschillende aandrijflijnen. Zowel de EV-rijder als de verstokte benzineliefhebber hoeft niet teleurgesteld de showroom te verlaten. Al moeten ze nog wel geduld hebben, want pas op z'n vroegst in de herfst van 2024 is de Opel Grandland in Nederland en België te bewonderen.