Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt

Het regent primeurs bij de elektrische Peugeot e-3008. De concurrent van de Tesla Model Y en Renault Scenic staat op een nieuw platform, heeft (afhankelijk van de uitvoering) een actieradius van ruim 700 kilometer én je krijgt acht jaar garantie. Maar er is één oude Franse eigenschap die we missen. 

Wat valt op aan de elektrische Peugeot e-3008 (2024)?

Voor de elektrische 3008 koos Peugeot voor een nieuwe vormgeving. De oude 3008 was een echte SUV en markeerde een nieuwe designtaal. Peugeot is sindsdien weer een chic Frans merk. Ook de nieuwe 3008 is eerder kaviaar dan pastinaak. Hij transformeerde van SUV in fastback, met een aflopende daklijn en een opvallend hoge kont.

Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt
Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt
Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt

Ook onderhuids ging Peugeot niet lichtzinnig te werk. De e-3008 is het eerste Stellantis-model dat op het nieuwe STLA Medium-platform staat. Dat betekent dat hij een keer níet die 156 pk sterke elektromotor heeft van al die miljoenmiljard andere elektrische auto’s van Peugeot, Opel en Jeep.

Het STLA Medium-platform is ontworpen voor elektrische auto’s, maar is ook geschikt voor verbrandingsmotoren. De 3008 komt dan ook als hybride en plug-in hybride op de markt.

Er komen drie versies van de Peugeot e-3008 met het nieuwe platform:

  • Single motor met 210 pk, een batterij van 73 kWh en actieradius van 525 kilometer
  • Dual Motor met 320 pk, een batterij van 73 kWh en eveneens 525 km range
  • Long Range met 230 pk, een batterij van 98 kWh en 700 km actieradius

Kampioen snelladen is de e-3008 niet, hij vindt 160 kW voldoende. Een 22 kW boordlader is leverbaar, maar daar moet je wel extra voor betalen. Kwalijker is dat Peugeot ook extra geld rekent voor een warmtepomp, zelfs op de duurste GT-versie. 

Wat is goed aan de Peugeot e-3008 (2024)?

Met elektrische auto’s kun je je niet onderscheiden door fraai motorgeluid. Dan moet je andere dingen doen: het design onderscheidend maken, bijvoorbeeld. De ontwerpers van Peugeot sloegen aan het versimpelen. Chroom ging in de ban, in plaats daarvan zijn de sierdelen onder aan de portieren zwart. Overbodige lijnen en hoeken zijn eveneens uit den boze. Dat de liefde voor details diep zit, zie je aan de afdichtingen van de zijruit. Die zijn onzichtbaar weggewerkt in de portieren.

Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt
Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt

Met zijn smalle koplampen voldoet de e-3008 keurig aan het modebeeld van 2024, eronder zie je de drie 'klauwen' van de Peugeot-leeuw. Nog een opmerkelijk detail: de laadklep is enorm. Klap je hem open, is de e-3008 in smappe straten de schrik van e-bikend Nederland. De bagageruimte is met 520 liter (VDA) exact even groot als die van de oude 3008.

Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt
Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt

Misschien is de e-3008 wel het mooist vanbinnen. Peugeot schermt met Franse luxe, en om dat extra kracht bij te zetten, plaatste de fabrikant boven het kleine stuur een groot zwevend scherm, dat licht gebogen is. Voor sommige sierdelen werd aluminium toegepast en voor wat huiselijkheid heeft Peugeot kwistig gestrooid met grijze stoffen. Een stijlvol geheel.

Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt
Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt

Tijdens het rijden valt op hoe zuinig de Peugeot e-3008 73 kWh 210 is; tijdens onze testrit van 90 kilometer komen we tot 14,6 kWh/100 km (WLTP: 16,7 kWh/100 km). Kanttekening: daar zitten weinig snelwegkilometers bij. En van de weersomstandigheden zou elke elektrische auto spontaan gaan spinnen: zon, 15 graden, en een rit door de vele overvolle stadjes aan de Côte d'Azur.

Houd onze nieuwsbrief in de gaten als je wilt weten wanneer de nieuwe 3008 PHEV leverbaar wordt!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Niet-onbelangrijke uitsmijter: Peugeot is zeer gul met zijn garantievoorwaarden. Je krijgt liefst 8 jaar of 160.000 euro fabrieksgarantie. Niet alleen op de batterij, maar op alles wat stuk kan gaan.

Wat kan beter aan de Peugeot e-3008?

Heel merkwaardig: de e-3008 heeft het karakter van een auto met benzinemotor. Normaliter is een elektrische auto een stoplichtkanon, maar deze Peugeot neemt een uitgebreide aanloop voordat hij het op een sprinten zet. Zelfs in de Sport-stand gaat het niet erg snel. Al is alles relatief, want de e-3008 klaart de honderdsprint in een acceptabele 8,8 seconden.

Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt
Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt

Met die stoïcijnse houding zouden we prima kunnen leven, als de e-3008 een typisch Frans veerkarakter had gehad. Maar het onderstel is zelfs in de Normal-stand behoorlijk stevig afgestemd en geeft oneffenheden voelbaar door. Het doet ons terugverlangen naar le temps perdu, toen Franse merken nog heerlijk gerieflijk waren afgestemd. Wat ons betreft, mag Peugeot de oude schuur nog eens uitmesten op zoek naar vergevingsgezinde dempers.

En dan nog iets wat ons nog nooit in andere auto’s is opgevallen: het geluid van de richtingaanwijzer is oerend hard. Vind je dat meevallen, dan adviseren we een afspraak bij Schoonenberg Hoorcomfort.

Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt
Peugeot e-3008 (2024) review: grote actieradius en riante garantie, maar deze Franse deugd ontbreekt

Tot slot een ergernis die we bij veel middelgrote suv’s tegenkomen: de ruimte achterin. Peugeot meldt vol trots dat de daklijn pas achter het hoofd van de achterpassagiers begint af te lopen, maar met onze lengte van 1,90 meter komen we toch net wat hoofdruimte tekort. Beenruimte heb je alleen voldoende als de passagier voorin bereid is de stoel naar voren te schuiven.

Wanneer komt de Peugeot e-3008 en wat is de prijs?

De leveringstijden van de Peugeot e-3008 zijn kort, want al in mei worden de eerste auto’s bij de dealer verwacht. Voorlopig kun je alleen nog de minst krachtige e-3008 en de hybride 3008 kopen. De plug-in hybride komt later.

Peugeot is niet bang voor goedkopere concurrenten als de Tesla Model Y en Renault Scenic en geeft de e-3008 een ambitieuze prijs van 48.190 euro (Allure). De rijker uitgeruste e-3008 GT kost 52.690 euro. Dat betekent dat je SEPP-subsidie op je buik kunt schijven.

De Peugeot 3008 Hybrid met 136 pk sterke driecilinder benzinemotor kost 41.640 euro (Allure) of 46.140 euro (GT).

Wat vind ikzelf van de Peugeot e-3008?

Op twee onderdelen valt de Peugeot e-3008 positief op: design en verbruik. Het uiterlijk is fraai, het interieur zelfs nog fraaier. Maar in een over-over-overvolle markt wordt het spannend of de prijzige Peugeot, die te duur is voor aankoopsubsidie, voldoende opvalt.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties