De BYD Seal U is een volledig elektrische SUV van het Chinese merk BYD, geïntroduceerd in 2023. De Seal U richt zich op de groeiende markt van middelgrote elektrische SUV's en concurreert met modellen zoals de Tesla Model Y, de Volkswagen ID.4 en de Hyundai Ioniq 5. Een bekende misvatting is dat de Seal U een SUV-versie is van de BYD Seal, de elektrische sedan van het merk. De Seal U is niet allen qua carrosserie, maar ook technisch een volledig andere auto.
De BYD Seal U is een ruime SUV met een lengte van 4.775 mm (PHEV) of 4.785 mm (EV), wat hem net iets langer maakt dan veel concurrenten in zijn klasse. Verder is de Seal U 1.890 mm breed en 1.668 mm hoog. De wielbasis van de auto bedraagt 2.765 mm, wat zorgt voor een comfortabele binnenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. Het leeggewicht van de auto ligt tussen de 1.915 en 2.122 kilogram, afhankelijk van de uitvoering. De kofferbak van de Seal U biedt een capaciteit van 425 liter, die kan worden uitgebreid naar 1.440 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt.
De BYD Seal U is met twee aandrijflijnen beschikbaar: als EV of PHEV.
De volledig elektrisch Seal U is beschikbaar met twee batterij-opties. Het instapmodel heeft een batterij van 71,8 kWh en een actieradius van ongeveer 420 kilometer volgens de WLTP-normen. De versie met de grotere batterij van 87 kWh biedt een rijbereik van tot wel 500 kilometer op een volle lading.
De Seal U DM-i is zoals gezegd een plug-in hybride versie van de SUV. Deze heeft een accupakket van 18,3 kW, die de auto een elektrische actieradius tussen de 70 en 77 kilometer geven.
Als de batterij leeg is, laad je de elektrische BYD Seal U in de wijk of thuis met 11 kW binnen 7,5 uur (Comfort) of 9 uur en 12 minuten (Design) op. Snelladen doe je met 115 kW (Comfort) in 42 minuten of met 140 kW (Design) in 43 minuten (10-80 procent).
Laden met de plug-in hybride-versie gaat ook met 11 kW, maar is door de kleinere batterij in 2 uur gepiept. Snelladen doe je met 18 kW, waarmee de batterij in 35 minuten vol zit.
De elektrische Seal U wordt aangedreven door een elektromotor. Deze versie levert een vermogen van 218 pk. In de snelste configuratie accelereert de Seal U van 0 naar 100 km/u in slechts 9,3 seconden. De topsnelheid van de SUV is begrensd op 180 km/u.
De Seal U DM-i wordt aangedreven door een 1,8 liter 4-cilinder en een elektromotor. Dit levert een vermogen van 217 of 313 pk op, afhankelijk van de uitvoering. In de snelste configuratie accelereert de Seal U van 0 naar 100 km/u in slechts 5,9 seconden.
De BYD Seal U deelt zijn naam met de BYD Seal (sedan), maar is in feite een compleet andere auto. Zowel de carrosserie als het onderstel hebben weinig te maken met die van de Seal.
De elektrische BYD Seal U is verkrijgbaar vanaf 42.990 euro (Comfort). Wil je de Design, dan betaal je 45.990 euro.
De plug-in hybride versie van Seal U is een stuk goedkoper. Die is verkrijgbaar vanaf 39.490 euro (Boost). De Design-uitvoering is wel wat duurder en is te bestellen vanaf 47.230 euro.
Auto Review heeft de Hyundai Inster uitgebreid getest. Lees hier onze laatste tests.
Lees hier het laatste BYD Seal U nieuws van Auto Review
Ook in deze artikelen komt de BYD Seal U voorbij: