Informatie & Advies
Hoe werkt private lease
Private lease deal zoeken
Private lease of kopen
Private leasen van een elektrische auto
Private lease en brandstof keuze
Voor welke motorisering je dan ook kiest, alles heeft belangrijke voor- en nadelen. In dit artikel zetten we al de keuzes op een rijtje en proberen we de overweging voor je makkelijker te maken door alle ins en outs te benoemen. Voor welke brandstoffen kun je kiezen?
Benzine
De klassieke optie van het lijstje; de benzine auto. Sinds de opkomst van auto’s wordt benzine gebruikt als brandstof. Omdat het al zo lang de norm is in de autowereld is benzine de meest voorkomende brandstof en daarmee het makkelijkst te vinden. Je zult dan ook niet gauw stress hebben of je het volgende tankstation gaat bereiken, omdat ze zo talrijk zijn.
Een ander groot voordeel van benzine auto’s is dat benzinemotoren heel goed zijn doorontwikkeld. Door bepaalde technieken en innovaties zijn benzinemotoren een stuk duurzamer, zuiniger en betrouwbaarder geworden in de loop der jaren. Ook is het aanbod van benzine auto’s nog altijd veruit het grootste, waardoor je veel keuze hebt in dit segment.
Dit gaat overigens wel veranderen in de toekomst: de milieucommissie van het Europese parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel dat de verkoop van nieuwe benzine (en diesel) auto’s vanaf 2035 verboden maakt. Deze keuze is gemaakt om auto’s compleet uitstootvrij te maken.
Dit is dan ook een belangrijk nadeel van benzine auto’s. De motoren zijn niet goed voor het milieu en stoten CO2 uit. Hoewel dit door eerder genoemde innovaties een stuk minder is in nieuwere benzine auto’s, is dit niet te reduceren tot nul.
Een ander nadeel is dat de benzineprijzen nogal kunnen schommelen. Zo was de prijs in de zomer van 2022 op het hoogste punt ooit, waarna deze later weer aanzienlijk zakte tot onder twee euro. Deze schommelingen worden veroorzaakt door de fluctuerende prijs van brentolie. Brentolie is de benchmark voor aardolie, waar onder andere benzine uit gewonnen wordt. De afgelopen jaren is de prijs zo geschommeld door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne.
Voordelen
- De meest voorkomende brandstof en daarmee overal te verkrijgen
- Motoren zijn sterk doorontwikkeld
- Aanbod is groot
Nadelen
- Slecht voor het milieu door CO2 uitstoot
- Benzineprijs gevoelig voor schommelingen
Lees het artikel ‘de verschillende soorten hybride auto’s’ voor een uitgebreide uitleg over de verschillende soorten hybride auto’s.
Hybride
De hybride auto werd met de introductie van de Toyota Prius eind jaren negentig verwelkomd. Dit type auto leunt voornamelijk op de benzinemotor, maar heeft een kleine elektromotor aan boord die helpt met zaken als acceleratie. De elektromotor wordt tussendoor opgeladen via een generator door de energie die vrijkomt tijdens het remmen.
Een groot voordeel van de hybride auto is dat deze een stuk zuiniger is door de aanwezigheid van de elektromotor. Je komt dus op een liter benzine een stuk verder dan dat je met een traditionele verbrandingsmotor zou komen.
Ook is een hybride aandrijflijn beter voor het milieu omdat de auto minder benzine verbruikt en dus minder CO2 uitstoot. Echter zal uitstoot nooit helemaal voorkomen kunnen worden aangezien er nog steeds benzine wordt gebruikt.
Voordelen
- Door de aanwezigheid van de elektromotor een stuk zuiniger dan een traditionele benzinemotor
- De elektromotor laadt zichzelf op
Nadelen
- Niet uitstootvrij door gebruik van benzine
Plug-in Hybride
Als alternatief (of eigenlijk doorontwikkeling) op de hybride auto kwam de plug-in hybride auto. Het verschil tussen de twee is dat laatstgenoemde een grotere accu met zich meebrengt. Deze accu kun je door de auto aan de stekker te zetten weer opladen.
Een voordeel van de plug-in hybride aandrijflijn is dat je een significante afstand enkel elektrisch kan rijden. Hierdoor kun je zonder benzine te gebruiken en dus zonder uitstoot rijden. Wanneer je de auto bijvoorbeeld gebruikt voor woon-werkverkeer kan dit een ideale oplossing zijn.
Een ander groot voordeel is dat je geen ‘laadsstress’ ervaart. Wanneer je accu leeg is kun je gewoon verder rijden op de benzinemotor. Dat je nog steeds gebruik maakt van benzine wil wel zeggen dat je niet uitstootvrij rondrijdt.
Voordelen
- Zuiniger door de hybridetechniek
- Ook enkel elektrisch te rijden in eerste kilometers
Nadelen
- Niet uitstootvrij door gebruik van benzine
- Hogere aanschaf-/leaseprijs
- Door accupakket een stuk zwaarder dan benzineauto’s
Elektrisch
Elektrisch rijden zit enorm in de lift en moet na verloop van tijd zelfs de norm worden. Ruim een decennium geleden begonnen elektrische auto’s die geschikt waren voor consumentenverkoop op te doemen. Sindsdien worden elektrische auto’s steeds populairder.
Ook de Nederlandse overheid ziet brood in de elektrische auto en probeert de verkoop al jaren te stimuleren door middel van subsidies (de SEPP) en belastingvoordelen. Zoals eerder benoemd wordt de verkoop van nieuwe benzineauto’s vanaf 2035 verboden, waardoor een steeds groter percentage van de auto’s elektrisch is. Ook zijn de afgelopen jaren laadpalen als paddestoelen uit de grond geschoten.
Er kleven een aantal voor- en nadelen aan elektrische rijden, iets wat we al eerder behandeld hebben in een artikel. Een van de belangrijkste voordelen is dat elektrisch rijden uitstootvrij is, wat het beter maakt voor het milieu. Een ander groot voordeel was altijd dat je een stuk minder betaalde voor de brandstof, ten opzichte van een benzineauto. Dit voordeel is echter door de rijzende prijzen voor elektriciteit (grotendeels) verdwenen.
Een ander voordeel van elektrisch rijden is dat het minder onderhoud vereist aan de auto, aangezien er veel minder draaiende delen in de motor zijn die onderhoudsgevoelig zijn. Ook krijg je met elektrisch rijden direct de beschikking over veel koppel, wat de acceleratie rap maakt. Nadelen van elektrisch rijden zijn bijvoorbeeld de hogere aanschaf-/leaseprijs, potentiële laad-stress en minder aanbod.
Voordelen
- Uitstootvrij rijden (beter voor het milieu)
- Minder onderhoud vereist
- Direct de beschikking over veel koppel
Nadelen
- Hogere aanschaf-/leaseprijs
- Mogelijke laad-stress
- Minder aanbod