Zo duur wordt wegenbelasting voor de 5 populairste elektrische auto's
In 2025 gaan EV-rijders wegenbelasting betalen voor hun auto. En in 2026 gaan die bedragen keer drie. Zoveel kosten de populairste elektrische auto's van Nederland straks per kwartaal.
2024 is het laatste jaar waarin elektrische personenauto’s volledig zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Daarna gaat het normale (benzine)tarief gelden, maar dan wel met 75 procent korting in 2025 en 25 procent korting in 2026, 2027, 2028 en 2029.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's
Om alle EV-rijders een idee te geven van de motorrijtuigenbelastingen die ze vanaf 1 januari 2025 gaan betalen, zetten we de 5 populairste modellen van oktober 2024 onder elkaar met hun leeggewicht, het standaardtarief en de bedragen die gelden voor 2025 en 2026, rekening houdend met de bovengenoemde korting.
Korting? Korting! Ontvang tijdelijk extra voordeel op alle Auto Review abonnementen
Ga naar 12x Auto Review voor 45 euro
5 populairste EV's in de wegenbelasting
Model | Leeggewicht (lichtste versie) |
Normaal tarief (benzine) |
EV-tarief 2025 (per kwartaal) |
EV-tarief 2026 (per kwartaal) |
---|---|---|---|---|
Volvo EX30 | 1740 kg | 298 euro | 74,50 euro | 223,50 euro |
Tesla Model Y | 1884 kg | 351 euro | 87,75 euro | 263,25 euro |
Tesla Model 3 | 1724 kg | 298 euro | 74,50 euro | 223,50 euro |
Volvo EX40 | 1940 kg | 351 euro | 87,75 euro | 263,25 euro |
Audi Q4 e-tron | 2070 kg | 403 euro | 100,75 euro | 302,25 euro |
De Volvo EX30 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 483,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 10.000 km per jaar. Bekijk alle Volvo EX30 private lease prijzen.
De Tesla Model 3 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 634,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 10.000 km per jaar. Bekijk alle Tesla Model 3 private lease prijzen.
Bonus: 4 elektrische auto's die lichter zijn
Om te laten zien dat het ook goedkoper kan, halen we er nog vier andere EV’s bij die lichter en dus goedkoper zijn. Alle bedragen gelden trouwens voor de provincie Utrecht.
Model | Leeggewicht (lichtste versie) |
Normaal tarief (benzine) |
EV-tarief 2025 (per kwartaal) |
EV-tarief 2026 (per kwartaal) |
---|---|---|---|---|
Dacia Spring | 926 kg | 89 euro | 22,25 euro | 66,75 euro |
Peugeot e-208 | 1430 kg | 220 euro | 55 euro | 165 euro |
Kia Niro EV | 1657 kg | 298 euro | 74,50 euro | 223,50 euro |
Renault 5 | 1424 kg | 220 euro | 55 euro | 165 euro |
De Dacia Spring is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 259,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Dacia Spring private lease prijzen.
De Renault 5 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 349,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Renault 5 private lease prijzen.
Conclusie
Als je in een elektrische middenklasser rijdt, ben je vanaf 1 januari 2025 per kwartaal ongeveer 75 tot 100 euro kwijt. In 2026 gaat de korting omlaag en de premie omhoog. Dat scheelt een factor drie, dus ga uit van 225 tot 300 euro per kwartaal.
Bij de compacte EV's valt op dat de Renault 5 en de Peugeot e-208 - toch behoorlijk slanke EV's - evengoed twee keer zo duur zijn als de vederlichte Dacia Spring. Nou weegt die ook maar 926 kilo.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.