Test Tesla Model Y (2025): schaamte verdwijnt bij de eerste bocht

Heb je geen last van Tesla-schaamte, dan kan de nieuwe Tesla Model Y zomaar je favoriete elektrische auto worden. Tesla blijft maar slimme dingen doen die de concurrentie over het hoofd ziet.
Moet je tegenwoordig met een zonnebril, verborgen achter een krant en met een gleufhoed in een Tesla stappen? Vanwege de capriolen van doldrieste baas Elon Musk is het imago van het merk volledig gedraaid. Tot voor kort liet je met een Tesla zien dat je aan de goede kant stond; je toonde aan dat je bereid was het klimaat een handje te helpen en ging niet mee in het sentiment dat het toch nooit wat wordt met de elektrische auto.
Maar het kan verkeren: de Tesla-trots is bij sommige kopers omgeslagen in Tesla-schaamte. Al moeten we afwachten wat daarvan overblijft als de productie van de nieuwe Model Y op gang komt. Alle exemplaren voor Europa worden trouwens gebouwd in de Gigafactory in Berlijn.

Stel nu jouw ID.7 Tourer samen, de ruimste volledig elektrische stationwagen. Opgeladen tot 80% in 26 minuten.
Hardnekkige modetrend
Als de bestverkochte auto van 2024 wordt vernieuwd, is dat groot nieuws. Voor Tesla-begrippen zijn de veranderingen aan de Model Y omvangrijk. De lichtbalk aan de voorkant over de volle breedte van de auto kennen we van de beruchte Cybertruck. Ook het hoekige design lijkt te verwijzen naar het megalomane Musk-monster. In de bumper zien we nieuwe luchtroosters, die de Model Y wat stoerder maken.
En profil bleef wel alles bij het oude, maar aan de achterkant doet Tesla nu mee met een hardnekkige modetrend. De led-balk van de achterlichten loopt over de hele breedte van de Model Y. Al geeft Tesla er wel een draai aan: het licht van de balk wordt geprojecteerd op een sierdeel eronder. Zo wordt ook het Tesla-logo op de achterklep mooi verlicht.


Mooier afgewerkt
Vooral de wijzigingen in het interieur maken Tesla-rijders blij. Was de eerste Model Y kaal en spartaans als een isoleercel, bij de nieuwe Model Y keek Tesla met meer liefde naar de materialen. Delen van het dashboard en de portieren zijn afgewerkt met suède en boven op het dashboard is een reep stof aangebracht. Zelfs de sfeerverlichting die van portier naar portier loopt, via de bovenkant van het dashboard, stemt ons vrolijk. De sfeer wordt er wat intiemer door.
Dat betekent niet dat het er knus aan toegaat, want de ruimte is zowel voor- als achterin riant. Dat geldt ook voor de bagageruimte, waarin volgens Tesla 854 tot 2138 liter past. Sinds de facelift is het mogelijk om de achterstoelen met één druk op de knop neer te klappen.
Tesla is niet kinderachtig met de standaarduitrusting. Alle stoelen op de eerste en tweede zitrij zijn verwarmd, de voorstoelen zijn ook geventileerd. Verder heeft elke Model Y geluiddempend glas, een 8-inch touchscreen achter, handsfree bediening van de achterklep, aanpasbare sfeerverlichting en een extra camera aan de voorkant.
Prijs Model Y (2025) bleef gelijk
Het topmodel waarmee wij rijden, de Model Y Long Range AWD Launch Series, kost maar liefst 61.990 euro. Maar alle andere versies werden niet of nauwelijks duurder dan hun voorgangers. Het basismodel met achterwielaandrijving en een actieradius van 500 kilometer kost 45.990 euro en is daarmee geen euro duurder geworden. De Long Range-versie met een bereik van 622 kilometer kost 50.990 euro en de Long Range AWD (586 km) staat voor 53.990 euro in de digitale prijslijst.



Tesla nog altijd het zuinigst
Wonderlijk genoeg blijft Tesla eenzaam aan de top als het aankomt op zuinig rijden. De goedkoopste Model Y heeft een verbruik van 13,9 kWh/100 km (WLTP). Bijna alle andere EV’s – groot en klein – zijn hiermee vergeleken grootverbruikers. Neem de Fiat Grande Panda, die volgens fabrieksopgave 16,8 KWh/100 km verbruikt. Of de Volkswagen ID.3, die er elke 100 kilometer 15,4 kWh (WLTP) stroom doorheen jaagt. Die gunstige waarden dankt de Tesla mede aan zijn stroomlijn; een Cw-waarde van 0,22 (oude Model Y: 0,23) is uitzonderlijk goed voor een SUV-achtige auto.
Onze Long Range AWD is ook al zo zuinig en verbruikt in theorie 15,8 kWh/100 km. Wij kwamen 1 kWh hoger uit, maar hebben geen enkele moeite gedaan om zuinig te rijden. Bovendien reden we nauwelijks in de stad en hebben we op rustige binnenwegen af en toe gedaan alsof we op de Nordschleife reden. Het moet gezegd dat de weersomstandigheden voor een EV optimaal waren: 18 graden, weinig wind en een fraaie voorjaarszon.
Chill-programma
En wat rijdt de Model Y makkelijk en goed. In het Chill-programma rijdt hij zoals een benzine-rijder het gewend is: bij het loslaten van het gaspedaal moet je bijremmen. Maar je kunt ook voor maximale regeneratie gaan. De ruimte, de rust en de onderstelafstemming (in de basis nog altijd stevig, maar comfortabeler dan eerst) zorgen voor ontspannen ritten. Als je wilt, kun je de hitsigheid van de 514 pk sterke motoren ten volle benutten, maar die aandrang kregen wij niet. De directheid van de besturing is ook in te stellen en is voor een EV direct en communicatief.
Puzzelen is onvermijdelijk
Soms slaat Tesla een beetje door in het 'wij doen lekker alles anders'-denken. Echte knoppen op het dashboard vind je niet; mensen met een schermfobie moeten dus een drempel over. Puzzelen is onvermijdelijk: hoe verstel je de zijspiegels? Hoe kun je het stuur en de stoelen in de optimale positie zetten? Alles moet via het scherm en vervolgens via te kleine knoppen op het stuur.
Ook andere typische auto-onderdelen, zoals een sleutel of een versnellingspook, zijn niet aan Tesla besteed. Ontgrendelen doe je via de app. Is je telefoon leeg, dan is er in noodgevallen een pasje dat je tegen de B-stijl moet houden. Ook zo onhandig: via een slider op het touchscreen moet je de auto in z’n achteruit zetten, en als je weg wilt rijden moet je wederom stoeien met diezelfde slider.


Tesla Model Y richtingaanwijzers
Tegelijkertijd leert ook Tesla van zijn fouten. De Model Y heeft, in tegenstelling tot de vernieuwde Model 3, gewoon een hendel voor de knipperlichten. Daarmee is de blunder van de Tesla Model 3 rechtgezet, die sinds de facelift knoppen op het stuur heeft. Soms zijn het zijn de kleine dingen die het doen: de Model Y heeft een heel makkelijke manier om het verplichte geluidssignaal uit te schakelen dat klinkt als je te hard rijdt. Op het grote scherm hoef je alleen maar op het kruisje te drukken bij de snelheid en wordt het systeem het zwijgen opgelegd.
Conclusie
De Model Y blijft een van de fijnst rijdende elektrische auto’s. Het lukt andere merken maar niet om aan te haken bij die onweerstaanbare combinatie van een laag verbruik, een grote actieradius en het indrukwekkende Supercharger-netwerk. Het geluidscomfort en de bouwkwaliteit zijn merkbaar verbeterd. Heb je geen last van Tesla-schaamte, dan rijd je nog altijd in een van de beste elektrische auto’s.
Elke week een test in je inbox? Die krijg je in onze gratis nieuwsbrief!

met de Interpolis Autoverzekering. Naast goede schadeafhandeling, kan je pakketkorting oplopen tot 12%. Verkrijgbaar via Rabobank.