Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV

Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV

Elektrisch rijden is nu nog fiscaal gunstig, maar als de kabinetsplannen definitief doorgaan, gaan de maandlasten voor elektrische auto’s fors omhoog. Wij hebben uitgerekend wat je per maand voor jouw populaire EV aan wegenbelasting gaat betalen.

In 2023 harkte de Nederlandse overheid ruim 6,3 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting – in de volksmond hardnekkig wegenbelasting genoemd – binnen. De prognose is dat dat dit jaar 422 miljoen meer wordt, oftewel afgerond 6,8 miljard euro. Blijkbaar is dat niet voldoende en is de regering bang dat dit in de toekomst juist veel minder wordt als ‘iedereen elektrisch gaat rijden’.

Autoprijzen, wegenbelasting, benzinekosten ... je houdt de ontwikkelingen bij met onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Mrb-korting elektrische auto's snel afgebouwd

Om de gevreesde inkomensdaling het hoofd te bieden, laat het kabinet eigenaren van elektrische auto’s vanaf 2025 wegenbelasting betalen. Daarbij wordt het benzinetarief als uitgangspunt genomen. Om mensen niet meteen massaal uit elektrische auto’s te jagen, krijgen EV-rijders vanwege het hoge gewicht van de batterij tot 2030 nog wel korting. In 2025 betalen ze 25 procent van het benzinetarief, van 2026 tot en met 2029 75 procent en vanaf 2030 het volle pond.

Op zich vinden we het niet vreemd dat ook EV-rijders een steentje gaan bijdragen, aan de andere kant kun je je afvragen in hoeverre mensen straks nog bereid zijn om in een elektrische auto te investeren. Ook al omdat de aanschafsubsidies vanaf 2025 eveneens worden afgeschaft. En als veel minder Nederlanders overstappen op elektrisch, wordt het halen van de klimaatdoelen (verlaging CO2-uitstoot) onbegonnen werk. In elk geval als het om het wegverkeer gaat.

Wegenbelasting per maand populaire elektrische auto’s

Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV
Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV
Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV
   
Model*  
   
Gewicht   
   
Mrb 2025*   
   
Mrb 2026-2029*   
   
Mrb 2030*   
   
Hyundai Kona Electric 48,4 kWh   
   
1585 kg   
   
€ 23   
   
€ 68   
   
€ 91   
   
Kia Niro EV 64,8 kWh   
   
1657 kg   
   
€ 25   
   
€ 75   
   
€ 99   
   
Kia EV9 RWD   
   
2401 kg   
   
€ 40   
   
€ 120   
   
€ 160   
   
Peugeot E-208 54 kWh   
   
1430 kg   
   
€ 18   
   
€ 55   
   
€ 73   
   
Skoda Enyaq iV85   
   
2190 kg   
   
€ 36   
   
€ 107   
   
€ 143   
   
Tesla Model 3 RWD   
   
1736 kg   
   
€ 25   
   
€ 75   
   
€ 99   
   
Tesla Model Y   
   
1884 kg   
   
€ 29   
   
€ 88   
   
€ 117   
   
Volkswagen ID.3 59 kWh   
   
1715 kg   
   
€ 25   
   
€ 75   
   
€ 99   
   
Volvo EX40 Single Motor   
   
1940 kg   
   
€ 29   
   
€ 88   
   
€ 117   
   
Volvo EX30 Single Motor Extended Range   
   
1750 kg   
   
€ 25   
   
€ 75   
   
€ 99   

* Basisuitvoeringen van het meest recente modeljaar. ** Huidig prijsniveau, provincie Utrecht, in de meeste provincies liggen de tarieven iets hoger.

Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV
Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV
Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV

Werkelijke wegenbelasting EV's wordt nóg hoger

In de tabel gaan we uit van de nu geldende tarieven. Per 1 januari 2025 past de Belastingdienst een inflatiecorrectie toe. Dat betekent waarschijnlijk dat de bedragen nog zo’n 3 procent hoger zullen uitvallen dan de tabel aangeeft. Ook in de jaren erna zullen de tarieven naar aanleiding van de inflatie worden aangepast.

Zware EV even duur in wegenbelasting als modale diesel

Maar ook zonder inflatiecorrectie begint de teller vanaf 2026 serieus te lopen. Dat is voor eigenaren van grote EV’s wellicht even schrikken. Aan de andere kant, als je ziet wat de bijna 2500 kilo wegende Kia EV9 in 2030 aan mrb kost, dan komt dat overeen met de wegenbelasting die nu al geldt voor een dieselauto van slechts 1500 kilo … Dus voor EV-rijders mag het blijkbaar best een tonnetje meer zijn.

Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV
Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV
Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties