Kabinetsplannen auto 2025: elektrisch rijden wordt peperduur
Mogen we volgend jaar met 130 km/h over de snelweg boenderen? Hoe zit het nu met de wegenbelasting voor elektrische auto’s? In de Miljoenennota staan inmiddels concrete antwoorden. Elektrisch rijden wordt peperduur.
Wanneer 130 km/h?
Dit was een van de speerpunten van het nieuwe kabinet: lekker doorrijden, ook overdag. Waar het kan, gaat de maximumsnelheid omhoog naar 130 km/h. Maar hoe staat het met die plannen? En waar kun je straks doorrijden? Helaas, dat is nog in nevelen gehuld. “De maximumsnelheid op de snelweg wordt – daar waar dat kan – verhoogd naar 130 kilometer per uur. Het kabinet komt nog dit jaar met een actieagenda Auto. Met daarin onder andere de aanpak voor 130 kilometer per uur.”
Overigens is terug naar 130 km/h wettelijk onmogelijk volgens deskundigen, als het kabinet geen andere maatregelen neemt om de negatieve gevolgen voor de natuur te compenseren.
Wegenbelasting elektrische auto’s
Dát elektrische auto's hun vrijstelling voor de wegenbelasting zouden verliezen, was al bekend. Maar hoe dat in de praktijk zou werken, bleef tot nu vaag. Aanvankelijk was alleen duidelijk dat in 2025 een kwarttarief wordt ingevoerd (75 procent korting).
Nu is ook bekend wat er na 2025 gaat gebeuren. Automobilisten worden deels gecompenseerd voor het gewicht van de batterij van hun elektrische auto, maar minder dan aanvankelijk afgesproken was. Slechts 25 procent van het voertuiggewicht mag worden afgetrokken, terwijl 40 procent beloofd was. Volgens de ANWB wordt dezelfde elektrische auto in 2026 hierdoor 8000 euro duurder dan-ie in 2022 was. Vanaf 2030 is de korting op de wegenbelasting helemaal voorbij en betalen EV-rijders de volle mep.
Bpm elektrische auto’s 2025
Het kabinet geeft aan de inkomsten uit autobelastingen op peil te willen houden en dat de lasten voor EV-rijders en niet-EV-rijders 'eerlijk worden verdeeld.' Daarbij ontziet het kabinet Schoof de EV-rijders niet bepaald. De bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s gaat namelijk al in 2025 verdwijnen.
Bpm wordt nu nog geheven op basis van CO2-uitstoot. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe meer bpm er geheven wordt en dus hoe duurder hij wordt. Maar die uitstoot is bij EV’s natuurlijk 0. Dus moest iets anders worden bedacht en komt er een standaardtarief. Die zogenaamde vaste voet wordt op 660 euro gezet, óók voor EV’s.
SEPP-subsidie elektrische auto’s
Hier is het regeerakkoord klip en klaar over: vanaf 2025 krijg je geen cent overheidssubsidie voor de aanschaf van een elektrische auto (SEPP). Er gaat zowel een streep door de subsidie voor nieuwe auto’s als voor tweedehands auto’s. Die bedragen nu nog 2950, respectievelijk 2000 euro (tot 45.000 euro fiscale waarde). Een 'betaalbare' elektrische auto wordt op deze manier 3610 euro duurder in 2025.
Een elektrische auto aanschaffen wordt door het rechtse kabinet nu dus ontmoedigd in plaats van gestimuleerd. Hij wordt in aanschaf én gebruik veel duurder, waardoor overstappen vanuit een benzineauto niet aantrekkelijk is en de huidige eigenaren met hoge kosten worden geconfronteerd.
Belangenorganisaties zoals de ANWB, BOVAG en RAI Vereniging zijn woedend. In een statement laat de ANWB weten: "Door terug te komen op eerder vastgelegde afspraken toont de overheid zich onbetrouwbaar en zorgt daarmee voor onzekerheid bij consumenten en bedrijven."
Filedruk verminderen
Minder files, dat willen we allemaal graag. Het kabinet roept dat Nederland bereikbaar moet blijven, zodat we vandaag én morgen kunnen blijven rijden. Maar hoe ze dat gaan doen? Dat is niet duidelijk. “We willen verkennen welke slimme maatregelen we kunnen toepassen (bijvoorbeeld sneller afhandeling wegverstoringen) om files en drukte te verminderen.”
Dat is alles. Het is gissen welke slimme maatregelen het kabinet in gedachten heeft.