Zonder deze 4 snufjes kopen Nederlanders liever geen nieuwe auto

Als je een andere auto zou kopen, wat moet er dan allemaal op of aan zitten? Deze vraag legde Marktplaats voor aan consumenten. Het antwoord zal je verbazen - of misschien juist niet.
Wij dachten zelf dat airconditioning/climate control hoog zou scoren, maar deze functie komt zelfs helemaal niet voor in het rijtje antwoorden. Eigenlijk ook niet zo gek als je bedenkt dat de goedkoopste auto van Nederland, de Dacia Spring, al handbediende airco heeft.
Wat staat er dan wel op één? Volgens het onderzoek van Marktplaats is dat een achteruitrijcamera. 52 procent van de ondervraagden loopt weg van de autoverkoper en laat de koffie staan als deze functie niet op de auto zit. Mannen zijn hierbij overigens licht in de meerderheid: 54 procent. Van de dames zegt de helft niet zonder te willen.

Breng je zaterdag tot leven met de ruime Škoda Kodiaq. Nu ook als Plug-in hybride met elektrische actieradius tot 123 km.
Meer tweedehands auto's? Je vindt ze ook in ons magazine, dat tijdelijk met korting te verkrijgen is.
Op de tweede plaats staat cruise control. Niet per se adaptief, al is dat tegenwoordig in veel auto's wel het geval. 49 procent zegt cruise control te willen zodra hij of zij op zoek gaat naar een andere auto. Wat ook hoog op het wensenlijstje staat, is een automaat. 38 procent geeft aan het liefst zelf niet te willen schakelen. Dit zijn vooral 55-plussers (46 procent).
Tot slot de vierde functie die volgens het Marktplaats-onderzoek een auto ab-so-luut moet hebben. Die zagen wij niet helemaal aankomen: stoelverwarming. 27 procent van de ondervraagden zegt dat deze functie essentieel is om een andere auto te kopen.
Nieuwe campagne Marktplaats
Het onderzoek is gehouden onder 1011 Nederlanders van 18 jaar en ouder, in het bezit van een rijbewijs, in de periode 20-26 mei 2025. Het sluit naadloos aan op de nieuwste campagne van Marktplaats met de titel: 'Misschien, heel misschien, is het nu écht tijd voor een upgrade'.
De campagne richt zich op mensen die op zoek zijn naar een goede tweedehands auto, maar deze keuze blijven uitstellen. Marktplaats laat met een knipoog zien dat het misschien écht tijd is voor een upgrade. Nieuwsgierig? De campagne is sinds 2 juni 2025 te zien op onder andere televisie, radio en sociale media.

Breng je zaterdag tot leven met de ruime Škoda Kodiaq. Nu ook als Plug-in hybride met elektrische actieradius tot 123 km.