Volkswagen ID.Buzz camper lijkt op voorhand te bezwijken onder overgewicht

Volkswagen ID.Buzz camper lijkt op voorhand te bezwijken onder overgewicht

Voor milieubewuste camperliefhebbers lijkt de Volkswagen ID. Buzz California het droombeeld. Maar of die er ooit gaat komen, is nog maar de vraag.

Op de aankomende Caravan Salon in Düsseldorf (25 augustus – 3 september) beleeft de nieuwe Volkswagen California in conceptversie zijn wereldprimeur. Maar anders dan sommige fans van de compacte buscamper met hefdak misschien hoopten, heeft deze niet de elektrische Volkswagen ID. Buzz als basis. 

Net zoals de afgelopen 35 jaar is de California gewoon gebaseerd op de nieuwe Volkswagen Multivan, de personenversie van de Transporter. Met verbrandingsmotor dus. Volgens Edison Media moeten we het de komende tijd blijven doen met een California op basis van de Volkswagen Multivan. Dat hebben bronnen binnen Volkswagen naar buiten gebracht.

Volkswagen ID.Buzz camper lijkt op voorhand te bezwijken onder overgewicht
Volkswagen ID.Buzz camper lijkt op voorhand te bezwijken onder overgewicht

 Dat je ook van de elektrische ID. Buzz een camper kunt maken, dat hebben diverse camperbedrijven al laten zien. Waaronder de Duitse minicamperspecialist Alpincamper. Die toonde al een ID. Buzz met een klein hefdak (foto). 

Maar of er ook een originele ID. Buzz California van Volkswagen zelf komt, is onzeker. Het heikele punt is het gewicht. Wil je in de EU met je B-rijbewijs een camper willen besturen, dan mag die maximaal 3500 kg wegen. Dan hebben we het over het maximaal toelaatbare gewicht. Inclusief inzittenden en bagage dus.

Als er toch een ID. Buzz-camper komt, ben je met onze nieuwsbrief de eerste die het weet!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

ID. Buzz California vereist C-rijbewijs

Met het loodzware accupakket in zijn buik, gaat de ID. Buzz dat niet redden. Een California op Multivan-basis weegt leeg 2300 tot 2600 kilo, maar daar gaat een ID. Buzz met dezelfde uitrusting niet redden. Daarvan gaat het leeggewicht al over de drie ton heen. Dat betekent dat je met vier inzittenden niet of nauwelijks nog bagage kunt meenemen als je het maximaal toelaatbare gewicht onder de 3,5 ton wilt houden. Lukt dat niet, dan loop je als fabrikant heel veel potentiële klanten met alleen een B-rijbewijs mis.

Wegenbelasting camper

En hoe zit het dan met de wegenbelasting? De wegenbelasting voor campers werkt als volgt: momenteel betaal je voor je camper het kwarttarief. In 2026 wordt dit echter verhoogd naar een halftarief. Daarmee betaal je bijvoorbeeld voor een Volkswagen T5 California zo'n 450 euro aan wegenbelasting per kwartaal, terwijl het eerst zo'n 225 euro was. 

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Voorlopig blijft het dus bij een California met een hoogstens semi-elektrische aandrijflijn. De diesels gaan er in de toekomst uit. Wat rest, is een plug-in hybride met 218 pk. Dat is meer vermogen dan een standaard TDI en je mag ook de strengste milieuzones in. Tenminste, totdat die emissievrij worden ...

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties