Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6: waarom de Mercedes onder de EV's nu uit Korea komt
De elektrische auto heeft maling aan reputaties. Met een goed gevulde accu en een duizelingwekkend systeemvoltage maakt hij gehakt van oeroude autowetten. Tot voor kort waren de verhoudingen duidelijk: Duitsland dicteert de automarkt. Heb je het gemaakt, dan koop je een Mercedes, BMW of Audi. Maar misschien wil iedereen over tien jaar wel een zelfrijdende elektrische auto uit Azië. Tesla maakte de EV hip, in het Verre Oosten maakten ze hem groot, en ondertussen bleef het in Duitsland oorverdovend stil.
Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 zit boordevol vernieuwingen
De Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 zijn misschien wel het ultieme bewijs dat we voor innovaties tegenwoordig in Azië moeten zijn. Beide auto's zijn tot de nok toe gevuld met vernieuwende oplossingen, zoals zonnepanelen op het dak en een snellader die zijn naam eer aandoet. Zodra de accu van een Ioniq 5 al bijna vol zit, zijn de concurrenten met het Volkswagen-platform (Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4) net over de helft. Zelfs voor mooi design, kun je tegenwoordig bij de Koreanen terecht.
Mercedes en BMW zijn verworden tot trendvolgers
Ondertussen zijn Mercedes en BMW verworden tot trendvolgers. Nog maar drie jaar geleden sprak ik een technicus van BMW die beweerde dat de dieselmotor de toekomst heeft. Misplaatste Duitse arrogantie. Beide Zuid-Duitse merken mengen zich nu weliswaar in het elektrische geweld, maar wat ze doen, is niet grensverleggend.
De BMW iX3 maakt niet bijster veel indruk
De BMW iX3 maakt niet bijster veel indruk. De conclusie van collega Igor Stuifzand is meedogenloos: eigenlijk is de iX3 zijn meerprijs ten opzichte van zijn concurrenten niet waard. Prima auto, maar niet meer dan dat. En dat is precies wat we tot voor kort ook altijd schreven als we in een nieuwe Hyundai of Kia reden.
De elektrische Mercedes EQA zet geen maatstaven
Zoals collega Bart Smakman snel klaar was met de Mercedes EQA, een compacte elektrische suv. Bart schreef onomwonden dat je voor vooruitstrevende techniek beter bij Nissan kunt aankloppen. Had hij zoiets tien jaar geleden over een Mercedes beweerd, dan was-ie smakelijk uitgelachen. Maar anno 2021 is er geen speld tussen te krijgen, want Mercedes en BMW zetten geen maatstaven op het gebied van snelladen, actieradius of stroomverbruik.
Tekenen van herstel bij BMW en Mercedes
Er zijn tekenen van herstel. De actieradius van de BMW i4 (590 kilometer), die eind 2021 op de markt komt, is eindelijk op Tesla-niveau. Eveneens nog dit jaar verschijnt de Mercedes EQS, een elektrische S-klasse met een rijbereik van 700 kilometer. Het zou een glorieuze rentree van beide merken kunnen zijn, maar ik denk eigenlijk dat we eraan moeten wennen dat de verhoudingen in de autowereld nooit meer worden zoals in het brandstoftijdperk.