Nieuws

Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen

Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen

Aan de voet van de Mount Fuji bouwt Toyota de stad van de toekomst. Wij spreken James Kuffner. Hij is een soort burgemeester van deze deze stad, die Woven City heet.

Van een autofabrikant verwacht je maar één ding: dat ze auto’s bouwen. Vroeger was dat ook zo, maar tegenwoordig houden automerken zich ook bezig met mobiliteit en AI (artificial intelligence).

Die nieuwe activiteiten gaan soms ver. Bij Toyota denk je nu nog aan hybridetechniek, Priussen, 10 jaar garantie en een Yaris in elke vinexwijk. Maar in Woven City, de stad van de toekomst, maak je kennis met het andere Toyota. Hier wordt gewerkt aan slimme landbouw, schone energie en gezond leven. De eerste paal van Woven City ging in 2021 in de grond. Het wordt een echte stad, met 2000 inwoners.

Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen
Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen
Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen

“Woven City wordt niet per se een stad waar je tot diep in de nacht kunt stappen en feesten”, vertelt James Kuffner. “Het is een stad waar we toekomstige technologie testen; een levend laboratorium. Het verschil met een echte stad is dat we hier zelf de voorwaarden bepalen. In Amsterdam kun je niet zomaar een drukke weg afsluiten om een veiligheidssysteem te testen, in Woven City hebben we zelf de controle. We kunnen op grote schaal testen, voor verschillende werelddelen. Ons doel is betaalbare, betrouwbare en veilige mobiliteit voor iedereen, van arm tot rijk, en van oud tot jong.”

Kan iedereen een huis kopen in Woven City?

In Woven City wordt nu druk gebouwd, en in 2023 kunnen mensen er daadwerkelijk gaan wonen. Kan iedereen er een huis kopen? “Het kan wel, maar in eerste instantie komen er vooral (oud-) medewerkers van Toyota en hun gezinnen wonen.”

Zo’n bedachte stad vol robots klinkt een beetje als The Jetsons, het Amerikaanse gezin dat in de toekomst leeft en niets te doen heeft, omdat alles door robots wordt gedaan. Zie je in Woven City vliegende auto’s en robots die je een verse kop koffie brengen? “Dat laatste wel. Vliegende auto’s is een droom, maar voor de zeer verre toekomst. We zijn nu vooral bezig met verkeersveiligheid.”

Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen
Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen
Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen

Zo ontstond Woven City

Het idee voor Woven City ontstond in 2011, toen een zware aardbeving in Japan een tsunami veroorzaakte. Meer dan 20.000 mensen stierven. “Het was niet alleen een humanitaire ramp, maar ook een economische. Toyota besloot om een fabriek naar het getroffen gebied te verplaatsen, om de economie daar een boost te geven. Daardoor moest de fabriek in Susono dicht, aan de voet van de Mount Fuji. Hier is Woven City ontstaan.”

Hoewel met robots, smart homes en kunstmatige intelligentie wordt getest, is Woven City ook een proeftuin voor veilige en duurzame auto’s. “CO2 is de vijand. Met dat uitgangspunt ga je verder. Hoe zorg je ervoor dat de meest vervuilende auto’s zo snel mogelijk verdwijnen? Hoe doe je dat als er eigenlijk geen tijd is, vanwege de klimaatverandering? En hoe houd je dat betaalbaar voor de consument? Er is niet één oplossing voor de hele wereld. Zo is een volledig elektrische auto in Europa een oplossing, maar in andere landen kun je langer doorgaan met plug-in hybrides of inzetten op waterstof. Als het maar werkt. Je kunt een prachtige techniek bedenken, maar als de klant het niet koopt, verandert er niets.”

Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen
Toyota bouwt de stad van de toekomst, maar wij gaan er niet wonen

Wanneer komt de zelfrijdende auto?

Tot slot de vraag waar elke autoliefhebber wel eens over nadenkt: komt die zelfrijdende auto er nu wel of niet? “Ja, maar dat gaat nog zo lang duren dat ik er geen voorspellingen over kan doen. Het moet voldoen aan de hoge standaarden die Toyota en Lexus aan hun producten stellen. Onderschat niet hoe lastig het is om ervoor te zorgen dat een auto extreem veilig is. Beetje bij beetje moet de auto zo slim worden dat hij alle zwaktes van de mens het hoofd kan bieden. Dat gaat stapje voor stapje en systeem voor systeem. Een perfecte voetgangersdetectie bijvoorbeeld, die ook ’s nachts en bij dichte mist alles ziet.”

“Het zou prachtig zijn als een zelfrijdende auto kan helpen om mensen mobiel te houden. Mijn eigen moeder is te oud om te rijden en dat heeft een enorme impact op haar mobiliteit. Ooit komt die dag ook voor mij, en voor iedereen. Maar het gaat in kleine stapjes. De 16-jarigen van nu moeten voorlopig nog gewoon hun rijbewijs halen.”

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is.
Lees meer »

Zoeken