Nieuws

Batterij van jouw elektrische auto kapot? Zo tranentrekkend duur is een nieuwe!

Batterij van jouw elektrische auto kapot? Zo tranentrekkend duur is een nieuwe!

Begin januari schreven we over een Finse man, die zijn gebruikte Tesla Model S met explosieven tot ontploffing bracht. Waarom deed hij dat? Omdat hij geen 20.000 euro wilde betalen voor een nieuwe batterij. Want inderdaad, een vervangende accu is heel erg duur. Wil je weten wat je kwijt bent als de batterij van jouw auto het begeeft? Lees verder.

Laten we vooropstellen: over het algemeen zijn batterijen van elektrische auto's erg betrouwbaar en lijkt het ook met de afname van de capaciteit over de jaren wel mee te vallen. Maar toch, stel dat je pech hebt en de batterij van jouw EV geeft er de brui aan. Wat dan?

Garantie op de batterij van een elektrische auto

Ten eerste zijn autofabrikanten redelijk gul met hun garanties. De meeste helpen jou kosteloos met de batterij als de capaciteit binnen acht jaar of 160.000 kilometer onder de 70 procent is gezakt. Toyota is de positieve uitschieter, met tien jaar garantie of 1 miljoen kilometer op de Lexus EX 300e. Mercedes geeft ook tien jaar op de EQS, maar dan met 250.000 kilometer als maximum.

Batterij vervangen? De fabrikanten repareren liever

Overigens wordt bij schade of een probleem de batterij van jouw auto niet zomaar onder garantie vervangen. Alle merken geven aan de accu te repareren. Het gevaarte wordt uit de auto gehaald - dat is een tijdrovende klus - en slechts de beschadigde delen worden vervangen.

Bij een Kia EV6 duurt de reparatie bijna 10 uur

Maar wat nou als de garantietermijn voorbij is? Dan betaal je de kosten voor de ingewikkelde reparatie dus zelf. Bij een Honda e is de monteur zo'n 4,5 uur met de klus bezig, bij de Dacia Spring slechts 2,5 uur. Een Kia EV6 is moeilijk, kennelijk, want daarbij duurt het wisselen van een accumodule liefst 9,5 uur. Dus dat gaat je al snel 2000 euro aan arbeidsloon kosten.

Autofabrikanten zeggen liever niet wat een batterij kost

Maar een vervangende batterij, wat kost dat? Dat zeggen de merken liever niet, ondervond het Duitse Autobild, dat probeerde de tarieven boven water te krijgen. De redacteuren liepen tegen heel wat nerveus gedraai aan. Autofabrikanten hebben liever niet dat jullie weten hoe duur een batterij wel niet is.

Wat kost een batterij voor jouw elektrische auto nou?

Audi, Fiat, Opel en Tesla geven geen prijzen. Volkswagen wil alleen een indicatie geven. Hyundai en Kia publiceren alleen prijzen per batterijmodule, want - zo zeggen ze - een batterij gaat nooit helemaal kapot dus kun je simpelweg delen vervangen. Om toch tot totaalbedragen te komen, heeft Autobild de moduleprijzen bij elkaar opgeteld. 

Op de hoogte blijven van de laatste elektronieuws?

Abonneer je op de Auto Review-nieuwsbrief

Tot 10.000 euro

  • Renault Twizy - 4000 euro
  • Smart EQ Fortwo / Forfour - 6537 euro
  • Dacia Spring - 6769 euro
  • Kia e-Niro 39,2 kWh - 6940 euro
  • Honda e - 7283 euro
  • Kia e-Soul 64 kWh - 8739 euro
  • Renault Twingo Electric - 9000 euro
  • Renault Zoe - 9000 euro

Tot 20.000 euro

  • Nissan Leaf 40 kWh - 10.306 euro
  • Kia EV6 77,4 kW - 10.364 euro
  • Kia e-Niro 64 kWh - 10.410 euro
  • BMW I3 - 12.000 euro
  • Volkswagen ID.3 - maximaal 15.000 euro
  • Volkswagen ID.4 - maximaal 15.000 euro
  • Mercedes EQA - 15.209 euro
  • Nissan Leaf 62 kWh - 15.516 euro
  • Mercedes EQS - 19.603 euro
  • Volkswagen e-Up - maximaal 20.000 euro
  • Volkswagen e-Golf - maximaal 20.000 euro
  • Tesla Model S - maximaal 20.000 euro
  • Tesla Model X - maximaal 20.000 euro

Tot 30.000 euro

  • Hyundai Kona Electric 39,2 kWh - 20.176 euro
  • Volvo XC40 Recharge - 22.570 euro (volgens Volvo Nederland)
  • Mercedes EQV - 27.230 euro

Tot 40.000 euro

  • Hyundai Kona Electric 64 kWh - 33.771 euro

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken

Merk- & modeldossiers