Besparen op de brandstofkosten doe je met deze tweedehands auto’s op lpg - Update
Lpg is al jaren uit de gratie als autobrandstof. Maar in een tijd dat autogas half zo duur is als benzine én diesel, krijgen we wel trek in een tweedehands auto op lpg. Want daarmee kun je een hoop besparen op je brandstofkosten. Een rondgang over Marktplaats.nl levert een gevarieerde oogst op. Aanvankelijk gingen we er nog vanuit dat de accijns op lpg gelijk zou blijven, maar ook die wordt verlaagd. Daardoor wordt lpg nóg voordeliger!
In de tijd dat diesels nog trage, roetende en ratelende machines waren, lieten talloze veelrijders hun benzineauto van een lpg-installatie voorzien. Maar toen kwamen de jaren 90, toen allerlei direct ingespoten diesels roet in het lpg-eten gooiden. Met de komst van die krachtige én zuinige TDI-achtigen, leverden lpg-auto’s veel marktaandeel in.
Marktaandeel lpg sterk gedaald
Andere spelbrekers waren de steeds complexere motormanagementsystemen die de prijzen van de autogassystemen opdreven, en fabrikanten die lpg-auto’s uitsloten van garantie. Zo werd lpg voor veel automobilisten steeds mindere aantrekkelijk. Begin deze eeuw reed 5,5 procent van het Nederlandse wagenpark op autogas, nu is dat nog maar 1 procent.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Lpg af fabriek
Dat je sinds de komst van het G3-label in de jaren 90 minder brandstoftoeslag op de mrb hoeft te betalen, kon het tij niet keren. Al kon je ook nog wel auto’s kopen die af fabriek of door de importeur van een gasinstallatie werden voorzien. Dit waren onder meer de Citroën C4 Picasso, Chevrolet Spark en Opel Zafira. Tot 2021 leverde Renault de Clio en Captur nog met lpg, momenteel kun je daarvoor alleen nog terecht bij de Dacia Sandero, Jogger en Duster.
Wanneer is het gunstig om op lpg over te stappen?
Maar wanneer is het nu gunstig om op lpg te gaan rijden in plaats van op benzine? Dat verschilt per merk en model. Als je een tweedehands auto koopt waar al een gastank in ligt, hoef je de hobbel van de inbouwkosten (gemiddeld zo’n 1650 euro) in elk geval niet te nemen. Je betaalt nog wel wat meer wegenbelasting en gemiddeld verbruikt een auto op lpg 10 tot 15 procent meer brandstof.
Lpg-auto's op Marktplaats.nl
In de onze berekeningen gaan we uit van vijf sterk uiteenlopende lpg-auto’s die we vonden op Marktplaats.nl. We gaan uit van de gemiddelde brandstofprijzen van na 1 april, dus na de accijnsverlaging van 17 cent. Dan komen we uit op 2,06 euro. De accijns op lpg daalt ook, zij het met slechts 4 cent per liter, wat betekent dat we een literprijs van 0,96 euro aanhouden. Dit zijn niet de adviesprijzen die je aan de snelweg betaalt. Er is immers geen weldenkend mens die daar nog tankt. Daarom gaan we uit van de prijzen bij onbemande tankstations die veelal binnen de bebouwde kom liggen.
Ook tellen we het verschil in wegenbelasting mee. Voor de verbruikscijfers gaan we uit van de officiële gegevens voor zover de auto een gasinstallatie af fabriek heeft. Bij achteraf ingebouwde systemen hanteren we een meerverbruik op gas van 15 procent. Als referentie nemen we even oude benzineauto’s van hetzelfde merk en model.
Renault Captur BiFuel – 2021 – ca. 50.000 km – 21.650 euro
Voor deze Renault Captur op autogas betaal je 72 euro aan wegenbelasting per maand, 21 euro meer dan voor een exemplaar op benzine. Tellen we de kosten voor wegenbelasting en brandstof bij elkaar op, dan kost de Captur op lpg je bij 15.000 km per jaar je 137 euro, en op benzine 185 euro per maand. Op jaarbasis is dat een verschil van 576 euro. Met een jaarkilometrage van 20.000 is dat 158 respectievelijk 230 euro per maand, oftewel 864 euro per jaar in het voordeel van lpg.
Chevrolet Spark BiFuel – 2012 – ca. 70.000 km – 5950 euro
Zelfs bij zo'n kleine Chevrolet Spark kun je best wat besparen per maand als je op lpg rijdt. De wegenbelasting bedraagt 32 tegen 21 euro. desondanks bespaar je op lpg 50 euro per maand bij 15.000 km per jaar. Op jaarbasis zit je dan op 600 euro. Bij 20.000 km op jaarbasis is een Chevrolet Spark op autogas 840 euro voordeliger.
Opel Zafira 1.4 Turbo 140 pk Bi-Fuel – 2014 – ca. 100.000 km - 12.995 euro
Het verschil in wegenbelasting is bij een zware jongen als deze Opel Zafira een stuk forser: 125 euro per maand op autogas versus 75 euro voor de benzineversie. Bij een jaarkilometrage van 15.000 vallen de maandelijkse besparingen tegen: 27 euro. omgerekend 324 euro per jaar. Bij 20.000 kilometer per jaar loopt dit op tot 52 euro per maand en 625 euro op jaarbasis.
Mazda CX-4 2.0 4WD lpg – 2014 – ca. 180.000 km – 17.500 euro
Voor een vierwielaangedreven Mazda CX-5 op lpg moet je maandelijks 98 euro aan wegenbelasting afdragen, tegen 65 euro voor een benzineversie. Als je 15.000 km per jaar rijdt, bespaar je maandelijks toch nog ruim 45 euro, wat overeenkomt met 545 euro per jaar. Met 20.000 km per jaar lopen deze bedragen op tot 72 respectievelijk 864 euro.
Volvo V70 2.4 Summum lpg – 2006 – ca. 150.000 km – 13.900 euro
Voordat Volvo zijn eigen D5-motoren had ontwikkeld, was het in Nederland een typisch lpg-merk. Redelijk verse Volvo's vind je veel minder op lpg. Maar deze rode Volvo V70 2.4 kan ons wel bekoren. Ook al moeten we elke maand 125 euro aan wegenbelasting voor hem ophoesten. Terwijl onze buurman, die op benzine rijdt, maandelijks 'slechts' 75 euro aan de schatkist afdraagt. Toch zijn we bij 15.000 km per jaar, maandelijks 60 euro goedkoper uit met autogas. Per jaar is dit een interessante 720 euro. Wie jaarlijks 20.000 km aflegt, bespaart twaalf keer 96 euro per jaar, oftewel 1152 euro.
Resumerend kunnen we zeggen dat op lpg rijden momenteel zeker loont, al wordt het pas echt interessant naarmate je meer kilometers per jaar aflegt.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.