Ford Capri (2024): ID.5 van Ford heeft alles én niets met het origineel te maken

Ford Capri (2024): ID.5 van Ford heeft alles én niets met het origineel te maken

Met de elektrische Ford Capri neemt Ford een risico: wordt de naam van de oude Capri bezoedeld of hoe zit dat? Ook de banden met Volkswagen zijn warm en er is een Nederlands tintje aan de auto.

Dat Ford nog niet zo lekker gaat op elektrische auto's, is genoegzaam bekend. De Mustang Mach-E was al snel over zijn verkoophoogtepunt heen en daarna bleef het vooral stil in Keulen. 

Maar met hulp van Volkswagen keert Ford het tij. De elektrische Fords krijgen namen uit het roemrijke verleden. De Ford-versie van de Volkswagen ID.4 heet Ford Explorer, voor de eigen draai aan de ID.5 werd zelfs de naam Capri opgepoetst.

Overeenkomsten met oude Capri

De Capri was eind jaren zestig de Europese tegenhanger van de Ford Mustang, al steeg zijn roem lang niet zo hoog als die van de Amerikaanse icoon. Tussen de oude en de elektrische Ford Capri zie je als je goed kijkt best wat overeenkomsten. Laten we voor de verandering eens aan de achterkant beginnen. Beide modellen hebben een zwarte rand rondom de achterlichtunits, over de volle wagenbreedte.

Actie
De vernieuwde Volkswagen T-Roc
De vernieuwde Volkswagen T-Roc

Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!

Aan de voorkant is de vorm van de motorkap vrijwel hetzelfde en zien we in beide modellen dubbele ronde koplampen. Die zaten er bij de oude Capri overigens alleen in de allerdikste varianten van de eerste generatie en waren pas standaard bij de allerlaatste versie (vanaf 1978).

Ford Capri (2024): ID.4 van Ford heeft alles én niets met het origineel te maken
Ford Capri (2024): ID.4 van Ford heeft alles én niets met het origineel te maken
Ford Capri (2024): ID.4 van Ford heeft alles én niets met het origineel te maken

Ford Capri en Volkswagen ID.5

Onderhuids is de Capri in every inch a Volkswagen. Dat betekent dat de achterwielaandrijver een batterijpakket heeft van 77 kWh, terwijl de vierwielaangedreven versie een 79 kWh in z'n buik krijgt. Er zijn twee vermogensvarianten: 286 pk en 340 pk. Laden gaat met 11 kW, snelladen met 136 kW (RWD) of 185 kW (AWD). Een warmtepomp is niet standaard, maar kost 1200 euro.

Ford Capri Extended Range RWD

  • 286 pk, 545 Nm
  • 13,3 kWh/100 km (Premium: 14,0 kWh/100 km)
  • Actieradius: 627 km (Premium: 598 km)
  • 180 km/h, 0-100 km/h in 6,4 s
  • achterwielaandrijving

Ford Capri Extended Range AWD

  • 340 pk, 679 Nm
  • 15,0 kWh/100 km (Premium: 15,8 kWh/100 km)
  • Actieradius 592 km (Premium: 560 km)
  • 180 km/h, 0-100 km/h in 5,3 s
  • vierwielaandrijving
Ford Capri (2024): ID.4 van Ford heeft alles én niets met het origineel te maken
Ford Capri (2024): ID.4 van Ford heeft alles én niets met het origineel te maken
Ford Capri (2024): ID.5 van Ford heeft alles én niets met het origineel te maken

Ford Capri design

Er is ook een Nederlands tintje aan de Capri, want hij kwam tot stand onder leiding van Groninger Amko Leenarts. Bekijk je de Capri en profil, dan krijg je het gevoel dat het designteam behoorlijk gecharmeerd was van de Polestar 2. En over gevoel gesproken: wij vinden de Capri fraaier dan de saaie Volkswagen ID.5 waarmee hij warme banden heeft.

Ford Capri (2024) levertijd en prijs

De prijs van de Ford Capri is ook bekend en hij is al te bestellen. Ford zegt dat je vervolgens 20 weken moet wachten. Er komen twee uitrustingsvarianten: de basisversie Capri en de rijker uitgeruste Capri Premium.

  • Ford Capri prijs: vanaf 47.850 euro
  • Ford Capri Premium prijs: vanaf 51.850 euro

In het eerste kwartaal van 2025 volgt een goedkopere Standard Range met 170 pk en 52 kWh. Die is er vanaf 43.350 euro.  

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Ford Capri (2024): ID.4 van Ford heeft alles én niets met het origineel te maken
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties