Waarom de Toyota bZ4X plotseling 7345 euro goedkoper is geworden

Waarom de Toyota bZ4X plotseling 7345 euro goedkoper is geworden

Na Polestar en Ford verlaagt nu ook Toyota de prijzen van zijn elektrische suv. De Toyota bZ4X komt met zijn nieuwe vanafprijs van 45.995 euro in aanmerking voor EV-subsidie.

Steeds meer automerken die een elektrische auto van circa 50.000 euro verkopen, slaan aan het rekenen. Kunnen we de prijs verlagen tot onder de subsidiegrens van 45.000 euro fiscale waarde? Zo kreeg de Polestar 2 een prijsverlaging en werd de Ford Mustang Mach-E ruim 11.000 euro goedkoper.

Blijf op de hoogte van prijsverlagingen met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

In het geval van de Toyota bZ4X hebben we het over een prijsverlaging van 3000 euro. Tel daar de EV-subsidie van 2950 euro bij op, en als consument ben je plotseling 5950 euro goedkoper uit. Als je een zilverkleurige auto wilt, scheelt het zelfs 7345 euro. Want gewone metaallak (995 euro) en premium metaallak (1395 euro) zijn tijdelijk inbegrepen in de prijs van de Active.

Waarom de Toyota bZ4X plotseling 7345 euro goedkoper is geworden
Waarom de Toyota bZ4X plotseling 7345 euro goedkoper is geworden

Subsidiemodel: uitrusting van de bZ4X Active

De instapversie met EV-subsidie heet Active. Op het gebied van kracht (204 pk) en batterijcapaciteit (64 kWh netto) doet hij niet onder voor de duurdere uitvoeringen. Ook op de standaarduitrusting is niet beknibbeld. De bZ4X beschikt standaard over een warmtepomp, adaptieve cruisecontrol en een achteruitrijcamera.

Ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto heeft de bZ4X Active ook, maar met het centrale touchscreen is iets aan de hand. Het meet maar 8 inch, terwijl de behuizing op het dashboard is berekend op 12 inch. Dus dat ziet er een beetje raar uit (zie bovenstaande foto's).

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Wat heeft de bZ4X Active allemaal niet?

Het is logisch dat het basismodel niet aan al je wensen voldoet. In ruil voor EV-subsidie moet je op de volgende manieren afzien: een klein touchscreen, geen stoelverwarming, geen draadloze telefoonoplader en geen ingebouwd navigatiesysteem. Dat laatste is geen ramp, want je draait gewoon Waze op je telefoon. Ik zou vooral de stoelverwarming missen.

Wat betreft de garantie op het accupakket zit je er altijd warmpjes bij, want Toyota hanteert een garantietermijn tot 300.000 kilometer. In de EV-wereld is 200.000 kilometer de norm.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties