Mopperaars krijgen hun zin: Toyota stopt in Europa met bZ-modellen

Europese consument krijgt zijn zin: Toyota gooit vergezochte modelnaam overboord

De dag die je wist dat zou komen, is aangebroken. Toyota kiepert de afkorting 'bZ' van zijn batterij-elektrische modellen overboord. De reden laat zich raden.

Toen Toyota in 2022 zijn eerste batterij-elektrische auto onthulde, verbaasde de wereld zich over de naam, Toyota bZ4X. De naamgevers van Toyota hadden blijkbaar net een Star Wars-marathon achter de rug, want de bZ4X kon zomaar een nieuwe droid zijn naast RD-2D en C-3PO. Toen een woordvoerder uitlegde waar de afkorting voor stond, werd hij meewarig aangekeken.

Toyota: nul uitstoot is niet genoeg

Voor wie het gemist heeft waar bZ4X voor staat: de eerste twee letters zijn de afkorting van beyond zero. Hiermee wil Toyota duidelijk maken dat zijn ambitie verder reikt dan nul uitstoot. Het gaat ook om een betere mobiliteit voor iedereen. Met producten die de hele samenleving verbeteren en niet zozeer alleen de luchtkwaliteit. Een mooi streven waar we niets op tegen hebben.  

Het getal 4 geeft de positie aan van de Toyota bZ4X in het modellengamma. Dat wil zeggen: het formaat. De letter X staat tot slot voor het type auto, in dit geval crossover. Dat de letter X hierin helemaal niet voorkomt, behoort net als het Monster van Loch Ness tot de grootste mysteries van de wereld.

Europese consument krijgt zijn zin: Toyota gooit vergezochte modelnaam overboord
Europese consument krijgt zijn zin: Toyota gooit vergezochte modelnaam overboord

Vernieuwde Toyota bZ4X houdt wél zijn naam

Zoals de naam al weggeeft, zouden er meer elektrische bZ-modellen aankomen. Maar dat gaat niet meer gebeuren. In elk geval niet in Europa.

Harold Paton, Head of Toyota Product and Marketing Planning, bevestigt dit aan ons op het Toyota Kenshiki Forum in maart 2025. “De naam bZ4X blijft gewoon bestaan, ook na de facelift die het model in 2025 krijgt. Maar inderdaad, voor de andere modellen hebben we gekozen voor namen die mensen al kennen en vertrouwder in de ogen klinken. Zoals de Urban Cruiser. Later in 2025 komt nog een elektrische Toyota op de markt met een vertrouwde naam.”

Misschien dat modellen als de RAV4 of C-HR nog wat meer uitgemolken kunnen worden. Of wie weet komt de naam Carina wel terug …

China doet niet mee

Het verzoek om vertrouwde en uitspreekbare namen komt volgens Paton vooral uit Europese hoek. In China geldt een ander verhaal. Hier is recentelijk de Toyota bZ3X onthuld (zie het bericht hieronder). Maar de Chinezen zijn dan ook wel gewend aan gekke namen. We noemen de Great Wall Coolbear, de Zhongxing Urban Ark en de Dongfeng Fukang. Al kan Honda er ook wat van met zijn Honda e:Ny1 ... En ook de BYD Sealion 7 heeft een wat merkwaardige naam.  


Europese consument krijgt zijn zin: Toyota gooit vergezochte modelnaam overboord
Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties