Top en flop - het goede en slechte autonieuws van week 51 (2023)
Vrijdagmiddag, halfvijf. Computer uit, de deur van je werkplek kan achter je dicht, het kerstweekend is begonnen. Op Autoreview.nl blikken we terug op een week waarin Alfa Romeo en BMW ons geruststelden, maar Nio en de Duitse overheid veel mensen op de kast joegen. Goed nieuws, slecht nieuws. Top en flop.
+ Top: gekwakkel Alfa Romeo ten eind
De nieuwe compacte suv van Alfa Romeo heeft eindelijk een naam: Alfa Romeo Milano. De Milano komt onder de Tonale in het modellengamma en de Italianen hopen op een daverend verkoopsucces. Hoe je ook staat tegenover suv's en elektrische auto's, dat Alfa Romeo er na jaren gekwakkel weer bovenop lijkt te komen, moet elke autoliefhebber blij maken. Toch?
+ Top: Stomme touchknoppen Volkswagen leggen het loodje
De toekomstige Volkswagen ID.2 is het startschot van een nieuw interieurontwerp van Volkswagen. Zeg maar gedag tegen de controversiële en impopulaire touchknoppen, en hallo tegen fysieke knoppen.
+ Top: BMW stopt toch niet met verbrandingsmotoren
Toen BMW bekendmaakte dat het in Duitsland geen verbrandingsmotoren meer bouwt, sloeg bij veel autoliefhebbers de schrik om het hart. Ze kunnen nu opgelucht ademhalen, want BMW noemt de geruchten dat het helemaal geen verbrandingsmotoren meer zou maken 'complete nonsens'. Quatsch!
- Flop: Nio gaat geld vragen voor batterijwissel
Op dit moment kunnen Nio-rijders hun lege batterij gratis swappen voor een volle bij elk batterijwisselstation. Maar op 1 april 2024 gaat dat veranderen. Deze prijs rekent Nio straks voor een volle batterij.
- Flop: EV's beter voor het milieu dan een traditionele auto? Ja, maar het duurt lang
Elektrische auto’s zijn een milieuvriendelijk alternatief voor auto’s met een verbrandingsmotor, maar niet meteen. Volgens een recent onderzoek ligt het omslagpunt pas bij een respectabel aantal kilometers.
- Flop: Duitse rechter laat EV-kopers schrikken
Sinds 2016 heeft
Duitsland 10 miljard euro aan EV-subsidies uitgedeeld. Op het hoogtepunt
kreeg je bij aankoop van een elektrische auto zelfs 9000 euro
ondersteuning. Maar per direct krijgt de Duitse EV-koper nul, noppes,
nada meer van de overheid. Dit is waarom.