Concurrentiestrijd op stoom: ook Opel wil jou blij maken met een EV van 25.000 euro

Steeds meer automerken hebben door dat de consument zit te wachten op betaalbare elektrische auto’s. Het volgende merk dat een EV van ongeveer 25.000 euro wil ontwikkelen, is Opel. Het merk doet hierbij een beroep op de verschillende platforms binnen de Stellantis-groep.

Dat zegt Opel-CEO Florian Huetll tegen het Britse Autocar. De nieuwe elektrische auto komt in het modellengamma onder de Opel Corsa Electric. Daarmee wil Opel zich opnieuw melden in het A-segment, waar het eerder actief was met de Opel Adam en de Opel Karl. Volgens Huetll stelt Opel dit als doel omdat goedkope elektrische auto’s een ‘steeds groter wordende aantrekkingskracht’ krijgen op consumenten.

Komt Opel ook met een EV van 25.000 euro? Je leest het als eerste in onze gratis nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting

Abonneer je nu en start met streamen van sport, films en series

Drukker wordend segment

De nieuwe elektrische stadsauto van Opel moet de concurrentiestrijd aangaan in een steeds drukker wordend segment. De Citroën ë-C3 heeft de primeur, maar ook voorbeelden als de Volkswagen ID.2, de Renault 5, de Kia EV2, de Fiat Panda, de Skoda ‘Small’ en de Cupra Raval komen in de komende jaren op de markt. 

Kleinere batterij is de sleutel

Volgens Huetll is een van de belangrijkste onderdelen een kleinere batterij waar desondanks net zoveel energie in kan worden opgeslagen als nu. Dit moet worden bereikt door een andere celconstructie. Hierdoor wordt de auto lichter en meer binnenruimte gecreëerd zonder kostbare actieradius op te offeren. Tevens brengt het de productiekosten omlaag en zorgt tijdens de productie voor minder broeikasgassen.

Welk platform Opel van Stellantis wil gebruiken, is nog niet duidelijk. De Duitsers hebben meerdere opties. Zo kan gekozen worden voor het aankomende STLA Small-platform, waar meerdere compacte Stellantis-modellen vanaf 2026 op staan. Dit platform is geschikt voor auto’s van het A- tot het C-segment en kan accupakketten tussen 37 kWh en 82 kWh kwijt.

Een andere mogelijkheid is het nieuwe Smart Car-platform van de Citroën ë-C3. Topbaas Thierry Koskas gaf bij de introductie aan dat het platform ook door de andere merken kan worden gebruikt. Renaud Tourte - de man die bij Stellantis het omvangrijke Smart Car-project leidt - heeft het zelfs concreet over 7 aanstaande modellen die het platform gaan gebruiken. De nieuwe Opel kan daar zonder meer een van zijn.

Nog goedkoper niet mogelijk

Verschillende merken hebben hun ambitie uitgesproken om naast de EV van 25.000 euro een nog goedkoper exemplaar te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen ID.1. Citroën heeft al bevestigd dat er een goedkopere optie van de ë-C3 komt van om en nabij de 20.000 euro. Opel ziet dit niet als een mogelijkheid, aldus Huetll: “Het doel van € 20.000 is volgens mij onhaalbaar. De materiaalkosten zijn te hoog.”


Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties