Nieuws

Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Volkswagen Polo, Skoda Fabia of Seat Ibiza?

Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Volkswagen Polo, Skoda Fabia of Seat Ibiza?

Voor 20.000 euro koop je de basisversies van de gefacelifte Volkswagen Polo, de nieuwe Skoda Fabia en de vernieuwde Seat Ibiza. Maar wat is de beste deal? Wij leggen de prijslijsten naast elkaar en ontdekken het unieke pluspunt van elk model.

De Volkswagen-groep maakt kiezen knap lastig: de Polo, Fabia en Ibiza zijn technisch bijna identieke auto’s en elke basisversie kost net geen 20 mille. De grootste verschillen zitten in de basisuitrusting.

Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Polo, Fabia of Ibiza?
Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Polo, Fabia of Ibiza?
Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Polo, Fabia of Ibiza?

Skoda Fabia heeft een turbomotor

Autoliefhebbers kiezen de Skoda Fabia. Punt uit. Dat is het enige basismodel (vanaf 19.890 euro) met een 95 pk sterke 1.0 TSI-turbomotor. Volkswagen en Seat schepen je af met een 1.0 MPI van 80 pk. Hierdoor rijdt de goedkoopste Fabia veel lekkerder dan de showroomlokkertjes van zijn concerngenoten. Elke hatchback heeft een handgeschakelde vijfbak.

Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Polo, Fabia of Ibiza?
Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Polo, Fabia of Ibiza?
Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Polo, Fabia of Ibiza?

Volkswagen Polo heeft een digitaal instrumentarium

Maar wat nu als je meer geeft om pixels dan om paardenkrachten? Dan zwicht je voor het digitale instrumentarium van de vernieuwde Polo. Elke uitvoering heeft zo’n Digital Cockpit, zelfs de Polo Basis van 19.990 euro. In de Fabia en de Ibiza kijk je naar analoge instrumenten. Duurdere uitvoeringen hebben wel degelijk een scherm achter het stuur, maar niet voor 20 mille.

Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Volkswagen Polo, Skoda Fabia of Seat Ibiza?
Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Polo, Fabia of Ibiza?
Je hebt 20.000 euro: koop je de goedkoopste Polo, Fabia of Ibiza?

Seat Ibiza heeft cruise control en kleur

De Seat Ibiza is voor luie bestuurders. Sorry, we kunnen het echt niet anders verpakken. De Ibiza Reference van 19.700 euro wordt nu eenmaal standaard geleverd met cruise control. Als enige. Bij Skoda moet je een duurdere versie aanvinken, bij Volkswagen betaal je 190 euro extra voor zo’n handige snelheidsregelaar.

Als je een basismodel koopt, zie je dat er ook aan af. Géén van de drie automerken zet zijn instapper op lichtmetalen wielen. Ze denken wel verschillend over de ‘gratis’ lakkleur: voor 20 mille koop je een rode Ibiza, een donkerblauwe Fabia en een crèmekleurige Polo. Over vrolijke kleuren gesproken: alleen Seat is zo gul om het dashboard te versieren met kleuraccenten. Het oog wil dus een Ibiza.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot.
Lees meer »

Zoeken