Fiat 600e (2023) review: eindelijk doet Fiat weer waar het ooit goed in was

Een nieuw model van Fiat, dat maak je niet vaak mee. Hoe Italiaans is de Fiat 600e eigenlijk, met al zijn Stellantis-techniek?

Wat is opvallend aan de Fiat 600e?

Dat Fiat al voor de tweede keer de naam oppoetst. De allereerste Fiat 600 werd in 1955 gepresenteerd als opvolger van Fiats vooroorlogse 500, beter bekend als ‘Topolino’ (muisje). De 600 kreeg een achterin geplaatste viercilindermotor en achterwielaandrijving. In 1968 stopte de productie van de Italiaanse 600, maar na een afwezigheid van 30 jaar kwam er in 1998 weer een Fiat 600. De naam werd nu uitgeschreven: ‘Seicento’. De nieuwe Fiat 600e is een stuk groter dan zijn beide voorgangers en heeft een voorin geplaatste elektromotor.

Fiat 600e (2023) review: eindelijk doet Fiat weer waar het ooit goed in was
Fiat 600e (2023) review: eindelijk doet Fiat weer waar het ooit goed in was

De derde 600 is de minst Italiaanse, want hij deelt zijn platform met auto’s als de Jeep Avenger en Peugeot 2008. Wie het Stellantis-nieuws volgt, kan de specs inmiddels dromen. De elektromotor heeft 156 pk, de batterij 54 kW, en snelladen kan met 100 kW. Daarmee komt de actieradius uit op 406 kilometer. Fiat ziet de 600 als verlate opvolger van B-segment-modellen als de 127, de Uno en de (Grande) Punto. In het grote Stellantis-concern was er eindelijk weer geld om een compacte auto te ontwikkelen. Puristen kunnen treuren om het gebrek aan Italiaanse techniek, maar zonder Franse hulp hadden de armlastige Italianen nog altijd platzak voortgemodderd.

Ook opvallend: de Stellantis-merken beginnen toe te geven dat Europa niet snel genoeg overstapt op volledig elektrische auto’s. Na de Jeep Avenger komt ook de Fiat 600 in 2024 op de markt als hybride, met een 100 pk sterke 1.2-driecilinder benzinemotor, in combinatie met een elektromotor van 24 pk.

Wat is goed aan de Fiat 600e?

Compliment aan de designers: al is de Fiat 600e onderhuids net zo Italiaans als een steak bourguignon met een pinot noir, zijn uiterlijk is onmiskenbaar Fiat. Hij flirt met de eerste Fiat 600, zonder dat Fiat vol op het retro-orgel is gegaan. Je ziet het aan de vorm van de achterlichten en – leuk detail – aan de hellinghoek van de kofferklep, met zijn geprononceerde ronding. Die hoek is precies hetzelfde als bij de oude 600. Om te benadrukken dat dit Stellantis-product écht wel Italiaans is, prijkt op de bumper een Italiaanse vlag.

Fiat 600e (2023) review: eindelijk doet Fiat weer waar het ooit goed in was
Fiat 600e (2023) review: eindelijk doet Fiat weer waar het ooit goed in was

Binnenin krijgen we een déjà vu naar de Jeep Avenger, de middenconsole met het grote scherm en daaronder een rij fysieke knoppen is precies hetzelfde. Onder een rare flap zit een groot opbergvak voor onder meer flessen water, waarin ook een ruimte is uitgespaard voor het opladen van je telefoon.

Het weggedrag van de Fiat 600e is wat je van een compacte gezins-suv verwacht, met een comfortabel afgestemd onderstel dat oneffenheden netjes filtert en een lichte besturing. Daar horen ook een nette honderdsprint (9 seconden) en een acceptabele topsnelheid (150 km/h) bij. De bestuurder kan in alle twee de leverbare versies kiezen voor drie rijprogramma’s: Sport, Normaal en Eco.

Wat kan beter aan de Fiat 600e?

Fiat geeft hoog op over de ruimte van de 4,17 meter lange Fiat 600e, maar dat valt wat tegen. Echt heel krap zit je achterin niet, maar als je 1,80 meter lang bent, moet je de bestuurder of bijrijder vriendelijk aankijken of de stoel misschien íéts naar voren kan … Vorm gaat voor functie in de 600e, want de bagageruimte van 360 liter is kleiner dan die van de Jeep Avenger.

We zijn fan van one-pedal driving, waarbij de auto uit zichzelf zo krachtig remt (en energie teruggeeft aan de batterij) dat je het rempedaal niet hoeft te gebruiken. Maar in de Fiat 600e krijgt het rempedaal geen rust. Zelfs als je kiest voor maximale terugwinning, moet je altijd zelf bijremmen. Dat remmen zelf gaat met weinig gevoel, je moet het pedaal diep intrappen voordat er een reactie komt. Kwestie van wennen.

Wanneer komt de Fiat 600e naar Nederland en wat is de prijs?

De prijs van de Fiat 600e RED (2023) is 35.990 euro (prijs België: 36.000 euro). Daarmee is hij goedkoper dan zijn evenknie van Jeep; de Avenger kost 39.500 euro. Zowel bij de Fiat als de Jeep opent de minister van Financiën de schatkist en krijg je de SEPP-subsidie van 2950 euro.

Eindelijk weer reuring bij Fiat! Volg het autonieuws op de voet via onze gratis nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

De naam RED zegt het al: je krijgt een rode Fiat 600e. Voor andere kleuren betaal je 700 euro extra. Ook het dashboard is rood. Naast de RED is er ook een rijker uitgeruste La Prima-uitvoering van de Fiat 600e (40.990 euro; prijs België: 41.000 euro). Vraag niet om een grijs exemplaar, want die kleur doet Fiat naar eigen zeggen in de ban. Al moet je voor de lol eens googelen op de kleur Sabbia – Earth of Italy. Klinkt zomers, maar is gewoon grijs.

Wees er wel snel bij, want ook de Jeep Avenger werd bij zijn introductie goedkoop aangeboden, waarna Jeep de prijs plotseling met 2500 euro verhoogde. Het valt niet uit te sluiten dat Fiat dezelfde snode plannen heeft. Nog in 2023 staat de Fiat 600e bij de dealer.

Wat vind ikzelf van de Fiat 600e?

Dat doen ze knap bij Stellantis: onderhuids zijn de Opel Mokka, Peugeot 2008, Jeep Avenger en Fiat 600 dezelfde auto’s. De Jeep en de Fiat rollen zelfs van dezelfde band in een Poolse fabriek en hebben vrijwel hetzelfde dashboard. En tóch zijn het geen eenheidworsten, maar oogt de Fiat onmiskenbaar Italiaans en de Jeep Amerikaans. Wat ons betreft hebben de designers een puik staaltje werk geleverd. Is veel (bagage)ruimte niet je topprioriteit, dan kan de comfortabele Fiat 600 met zijn charmante uiterlijk je zomaar inpakken.

Fiat 600e private lease

De Fiat 600 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 423,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Fiat 600 private lease prijzen.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties