Zoveel actieradius verliezen deze populaire EV’s in de winter (de verschillen zijn groot)

Dat elektrische auto’s actieradius inleveren in de winter is een gegeven. Maar met hoeveel daalt de range? De verschillen per automodel zijn schokkend.
Het Amerikaanse Recurrent Auto heeft onderzoek gedaan naar hoeveel actieradius er in de vrieskou overblijft van twintig populaire EV’s in het land. De organisatie nam hiervoor ruim 18.000 auto's onder de loep in de vorige en de huidige winter.
De conclusie? Gemiddeld leverden de elektrische auto’s om en nabij 20 procent actieradius in onder winterse omstandigheden. Hierdoor bleef ongeveer 80 procent van de bruikbare range over.


Verschillen zijn groot
Veel interessanter zijn de resultaten per model. Sommige EV's presteren een stuk beter dan andere. Het verschil tussen de winnaar en de verliezer is schokkend: de Tesla Model X behoudt 89 procent van zijn normale actieradius, de Volkswagen ID.4 verliest 37 procent en houdt dus nog maar 63 procent over.
Sowieso valt op hoe sterk Tesla presteert: alle modellen behielden minimaal 86 procent van hun range. Uitzonderingen zijn de modellen zonder warmtepomp, hier komen we later op terug.
We hebben de resultaten uit het onderzoek van Recurrent voor je op een rijtje gezet, minus de auto’s die niet in Nederland leverbaar zijn.
Model | Percentage actieradius in de winter |
---|---|
Tesla Model X | 89% |
Tesla Model S | 88% |
Audi e-tron | 87% |
Tesla Model 3 | 87% |
Tesla Model Y | 86% |
Hyundai Ioniq 5 | 85% |
Hyundai Kona | 84% |
BMW iX | 83% |
Nissan Ariya | 83% |
Kia EV9 | 82% |
Kia EV6 | 80% |
Tesla Model 3 (zonder warmtepomp) | 79% |
Nissan Leaf | 78% |
Tesla Model S (zonder warmtepomp) | 77% |
Ford Mustang Mach-E | 66% |
Volkswagen ID.4 | 63% |

Maak kennis met de BYD SEAL U DM-i: een plug-in hybride SUV met een bereik van 1.080 km.
Vanaf € 39.790,- / € 254,- bijtelling.*
Warmtepomp is essentieel
Een belangrijk punt uit het onderzoek is dat een warmtepomp cruciaal is voor het behoud van de actieradius. Met een warmtepomp bleef gemiddeld 83 procent intact, terwijl dit bij de auto’s zonder warmtepomp 75 procent was.
Dit is te zien bij de Tesla Model S en Model 3. Beide modellen werden getest met en zonder warmtepomp. De modellen met het warmteregulerende systeem presteerden beduidend beter. De Model 3 met warmtepomp verloor slechts 13 procent range (21 procent zonder), de Model S deed het nog beter en leverde maar 12 procent actieradius in met een warmtepomp (23 procent zonder).
Alles over EV's en auto's met een verbrandingsmotor lees je in onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!


Kanttekening
Omdat warmtepompen zo belangrijk zijn voor de range van EV’s in de winter, moeten we een kanttekening plaatsen bij het onderzoek. De Volkswagen ID.4 is de grote verliezer, maar is getest zonder warmtepomp, omdat deze in de Verenigde Staten niet leverbaar is. In Nederland kun je deze optie wel aankruisen, al kost je dit wel de lieve som van 1190 euro.
Deze vlieger gaat echter niet op voor een andere verliezer, de Ford Mustang Mach-E. Deze is nergens leverbaar met warmtepomp en heeft dan ook geen manier om zijn rangeverlies van maar liefst 34 procent te verkleinen.

Maak kennis met de BYD SEAL U DM-i: een plug-in hybride SUV met een bereik van 1.080 km.
Vanaf € 39.790,- / € 254,- bijtelling.*