Biedt de dealer te weinig voor je oudere auto? Ga niet te snel akkoord!

Biedt de dealer heel weinig voor je oudere auto? Ga niet te snel akkoord!

Oudere, minder zuinige benzineauto’s zijn in Nederland niet populair. Om van diesels nog maar te zwijgen. Maar dat betekent niet dat je meteen genoegen moet nemen met elk schamel inruilbod.

In Nederland worden benzineauto’s zonder (mild) hybride-assistentie veel minder goed verkocht dan hybrides en elektrische auto’s. Diesels zitten helemaal in het verdomhoekje. Dat begon met het sjoemeldieselschandaal in 2015 en met de opkomst van milieuzones werd het er niet beter op.

In steeds meer Europese steden mag je het centrum niet meer in als je een dieselauto zonder roetfilter hebt (Euro 3 en ouder). In sommige stadscentra zijn auto’s met Euro 4 (2005-2009) ook al niet meer welkom.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Van alle nieuwe auto’s die in 2024 in Nederland zijn verkocht, heeft maar 0,6 procent een dieselmotor. Op jaarbasis hebben we het dan over ruim 2000 stuks, op een totaal van ruim 360.000 auto’s (prognose).

Biedt de dealer heel weinig voor je oudere auto? Ga niet te snel akkoord!
Biedt de dealer heel weinig voor je oudere auto? Ga niet te snel akkoord!

Buitenlanders dol op Nederlandse tweedehandsjes

Autoverkopers hanteren de huidige Nederlandse marktsituatie maar al te graag om jou niet meer dan een grijpstuiver voor je oudere auto te geven. Onterecht, want in het buitenland is juist heel veel vraag naar oudere Nederlandse auto’s. Met name Oost-Europeanen zijn dol op ‘onze’ tweedehandsjes.

Nederlandse auto’s staan vanwege de strenge apk bekend als goed onderhouden, bovendien leeft het idee dat auto’s hier vanwege de uitstekende wegen en het gebrek aan bergen het nooit zwaar te verduren krijgen.

Biedt de dealer heel weinig voor je oudere auto? Ga niet te snel akkoord!
Biedt de dealer heel weinig voor je oudere auto? Ga niet te snel akkoord!

Daarom zijn onder meer Polen, Roemenen en Tsjechen dol op auto’s waarvoor Nederlandse autobedrijven hun neus ophalen. Al is dat vaak ook gespeeld, omdat ze weten dat ze jouw oudere auto heel snel kwijt zijn aan Oost-Europese opkopers.

Vooral auto's uit 2011, 2012 en 2018 populair

Volgens de statistieken van Bovag en RAI Vereniging stamden de meeste Nederlandse auto’s die in 2023 werden geëxporteerd, uit 2018 (22.083). Maar op een goede tweede en derde plaats, eindigden 2011 (20.782) en 2012 (18.071). 

Dieselauto’s uit die bouwjaren hadden al het Euro 5-label en die zijn meer gewild dat oudere modellen met Euro 4, ook al hebben die ook al een roetfilter. Overigens zijn niet alleen Oost-Europeanen gecharmeerd van goed onderhouden Nederlandse auto's. Ook op het Franse, Italiaanse en Spaanse platteland zijn ze er wel voor te porren.

Biedt de dealer heel weinig voor je oudere auto? Ga niet te snel akkoord!
Biedt de dealer heel weinig voor je oudere auto? Ga niet te snel akkoord!

Exportauto's: diesels op plaats 2

Van alle in 2023 geëxporteerde personenauto’s, hadden de meeste een benzinemotor: 131.787 stuks. Op nummer twee stonden de diesels, met 124.158 stuks. Er is dus heel duidelijk een markt voor oudere Nederlandse benzine- en dieselauto’s.

Zo krijg je veel meer geld voor je oudere auto

Als je laat merken dat je weet waar Abraham de mosterd haalt, heb je een betere onderhandelingspositie. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je auto particulier te verkopen. Want inmiddels weten ook autohandelaren en particulieren buiten Nederland de autopagina’s van Marktplaats.nl heus prima te vinden. Met een beetje extra moeite kun je zomaar een paar duizend euro extra voor je auto krijgen.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties