Kia EV3 is goedkoper dan de Volvo EX30, maar er schuilt een addertje onder het gras
Toen de Kia EV3 werd aangekondigd was het direct duidelijk: de pijlen zijn gericht op de Volvo EX30. Nu Kia de prijzen van zijn compacte elektrische SUV heeft prijsgegeven, kunnen we echt beginnen met vergelijken. Welke moet je hebben?
Kia EV3 prijs
Instappen in de Kia EV3 kan vanaf 36.995 euro. Daarvoor krijg je de Air-uitvoering, met 204 pk en 283 Nm koppel, een accupakket van 58,3 kWh en een actieradius van 429 kilometer. De Plus met dezelfde aandrijflijn heeft een meerprijs van 1700 euro en de Plus Advanced vergt een extra investering van 4200 euro. Maar dan krijg je uiteraard een completere uitrusting.
Prijzen voor de batterij van 81,4 kWh beginnen bij 41.495 euro. Met deze versie van de EV3 rijd je tot 600 kilometer op één lading (WLTP). Het vermogen blijft hetzelfde: je hebt wederom 204 pk en 283 Nm koppel. De prijs loopt via vier uitrustingsniveaus op tot maximaal 49.195 euro voor de GT-Plusline.
Prijzen Kia EV3
Motorisering | Uitvoering | Vermogen | Batterij | Actieradius (WLTP) | Laden | Prijs |
---|---|---|---|---|---|---|
58,3 kWh | Air | 204 pk 283 Nm |
58,3 kWh | 429 km | AC: 11 kW DC: 101 kW |
€36.995 |
Plus | 204 pk 283 Nm |
58,3 kWh | 429 km | AC: 11 kW DC: 101 kW |
€38.695 | |
Advanced | 204 pk 283 Nm |
58,3 kWh | 408 km | AC: 11 kW DC: 101 kW |
€41.195 | |
81,4 kWh | Air | 204 pk 283 Nm |
81,4 kWh | 600 km | AC: 11 kW DC: 128 kW |
€41.495 |
Plus | 204 pk 283 Nm |
81,4 kWh | 600 km | AC: 11 kW DC: 128 kW |
€43.195 | |
Plus Advanced | 204 pk 283 Nm |
81,4 kWh | 571 km | AC: 11 kW DC: 128 kW |
€45.695 | |
GT-Line | 204 pk 283 Nm |
81,4 kWh | 571 km | AC: 11 kW DC: 128 kW |
€47.195 | |
GT-Plusline | 204 pk 283 Nm |
81,4 kWh | 571 km | AC: 11 kW DC: 128 kW |
€49.195 |
Volvo EX30 prijs
De Volvo stond tot voor kort op de prijslijst vanaf 36.795 euro, maar het merk heeft onlangs prijsverhogingen doorgevoerd. Nu moet je minimaal 38.495 euro meebrengen, voor de Single Motor met 337 kilometer range. Voor meer actieradius (476 kilometer) koop je de Single Motor Extended Range, vanaf 43.495 euro. De prijs loopt op tot 53.995 euro, maar dan heb je wel een Volvo EX30 Twin Motor Performance met maar liefst 428 pk.
Prijzen Volvo EX30
Motorisering | Uitvoering | Vermogen | Batterij | Actieradius (WLTP) | Laden | Prijs |
---|---|---|---|---|---|---|
Single Motor | Core | 272 pk 343 Nm |
49 kWh | 337 km | AC: 11 kW DC: 134 kW |
€38.495 |
Plus | 272 pk 343 Nm |
49 kWh | 337 km | AC: 11 kW DC: 134 kW |
€41.495 | |
Single Motor Extended Range |
Core | 272 pk 343 Nm |
64 kWh | 476 km | AC: 11/22 kW DC: 153 kW |
€43.495 |
Plus | 272 pk 343 Nm |
64 kWh | 476 km | AC: 11/22 kW DC: 153 kW |
€45.995 | |
Ultra | 272 pk 343 Nm |
64 kWh | 476 km | AC: 11/22 kW DC: 153 kW |
€48.995 | |
Twin Motor Performance |
Plus | 428 pk 543 Nm |
64 kWh | 450 km | AC: 11/22 kW DC: 153 kW |
€50.995 |
Ultra | 428 pk 545 Nm |
64 kWh | 450 km | AC: 11/22 kW DC: 153 kW |
€53.995 |
Schrijf je voor meer berichten als deze in voor onze gratis nieuwsbrief!
De Kia EV3 is altijd goedkoper, maar …
Prijzen Kia EV3 vs Volvo EX30
Kia EV3 | Volvo EX30 | |
---|---|---|
Instapper | €36.995 | €38.495 |
Max. actieradius | €41.495 | €43.495 |
Sportief | - | €50.995 |
Topmodel | €49.195 | €53.995 |
Als we de prijzen naast elkaar leggen, zien we dat de Kia EV3 altijd goedkoper is dan de Volvo EX30. De instapper is 1500 euro goedkoper, als je de versies met de maximale actieradius naast elkaar legt, scheelt het zelfs 2000 euro. Het grootste verschil zien we echter bij de topuitvoering: de duurste EV3 is nog altijd 4800 euro voordeliger dan de EX30 met het hoogste prijskaartje. Maar eerlijk is eerlijk: de Volvo heeft meer dan het dubbele aan vermogen. Pak je de 272 pk-versie dan is de EX30 zelfs wat goedkoper.
De Kia EV3 heeft daarentegen meer actieradius. Die varieert van 408 tot maximaal 600 kilometer. De instapper van de EX30 kan volgens de WLTP 337 kilometer op één lading rijden, de max voor de Volvo is 476 kilometer.
Zoals gezegd levert de Kia EV3 altijd 204 pk en 283 Nm vermogen. De basisversie van de EX30 biedt al 272 pk en 343 Nm koppel. Sportieve rijders worden helemaal blij van de 428 pk en 545 Nm van de Twin Motor Performance. Daarbij komt dat de Volvo meer snellaadvermogen heeft, en vanaf de Single Motor Extended Range een optie biedt voor AC-laden met 22 kW. De EX30 is sneller leeg, maar je laadt de EV dus ook weer sneller op.
Conclusie
De Kia lijkt dus een meer rationele keuze te zijn, als je alle cijfers naast elkaar legt. Hij is altijd goedkoper en heeft een grotere actieradius. Je kiest voor de Volvo als je liever meer performance hebt, maar het gevolg is dat je wel vaker bij een laadpaal staat ...