Wegenbelasting elektrische auto: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het

Wegenbelasting elektrische auto’s: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het straks

De kogel lijkt door de kerk: ook voor elektrische auto’s moeten we wegenbelasting gaan betalen. Hoeveel wordt de wegenbelasting voor EV's in 2025, 2026 en de jaren daarna? Dit is het voorlopige scenario - met rekenvoorbeelden!

Jarenlang zijn elektrische auto’s en hun berijders fiscaal bevoordeeld. Een belangrijk instrument was en is de bpm. Deze aanschafbelasting is eigenlijk een CO2-taks en dus gold – en geldt - die niet voor uitstootvrije EV’s. Zo konden de nieuwprijzen relatief gunstig blijven.

Leaserijders betaalden jarenlang niets of een habbekrats aan bijtelling, maar inmiddels ziet het fiscale plaatje er voor hen minder rooskleurig uit.

Hierom betaal je geen wegenbelasting voor een elektrische auto

En dan heb je natuurlijk de wegenbelasting, in Nederland een fiks deel van de autokosten, bepaald door het gewicht en de brandstof waarop de auto rijdt. Maar niet voor auto’s met een CO2-uitstoot van 0 g/km. Net als de vrijstelling van bpm en de lage bijtelling, is hier destijds voor gekozen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. EV's zijn in de ogen van de overheid een belangrijk instrument om de gestelde CO2-doelen te halen.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Wegenbelasting elektrische auto’s: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het straks
Wegenbelasting elektrische auto’s: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het straks

En dus betaal je voor een elektrische auto exact 0 euro aan wegenbelasting. Maar komt verandering in, want de overheid heeft de inkomsten uit de wegenbelasting – officieel: motorrijtuigenbelasting of mrb – gewoon hard nodig.

Wegenbelasting elektrische auto's na 2024

Tot voor kort was het plan dat we na 2024, dus met ingang van 2025, ook voor elektrische auto’s wegenbelasting moesten gaan betalen. Daarbij was sprake van het ‘kwarttarief’. Vervolgens zouden we in 2026 de volle mep neertellen.

Daarbij ging iedereen ervan uit dat daarmee het mrb-tarief voor benzineauto’s zou gaan gelden (dieselauto's hebben een hoger tarief), maar dat was niet helemaal duidelijk. Omdat het tarief mede bepaald wordt door het gewicht, zou dit voor eigenaren van elektrische auto’s flink in de papieren lopen. Want alleen het accupakket van een EV weegt algauw 350 tot 500 kilo.

Wegenbelasting elektrische auto’s: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het straks
Wegenbelasting elektrische auto’s: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het straks

Zoveel korting op wegenbelasting krijg je in 2025 voor een EV

Inmiddels is duidelijk dat het demissionaire kabinet de plannen omtrent de wegenbelasting voor elektrische auto’s heeft aangepast. In de Voorjaarsnota 2024 staat dat EV’s tot en met 2025 nog 100 procent korting op de wegenbelasting genieten. Oftewel: in 2025 zijn elektrische auto’s nog wegenbelastingvrij. Maar hoe ziet het er daarna uit?

Wegenbelasting elektrische auto vanaf 2026 stapsgewijs omhoog

In 2026 krijg je nog 40 procent korting, oftewel: je gaat 60 procent betalen. Vooralsnog blijven we daarbij uitgaan van het benzinetarief. In 2027 wordt het tarief verhoogd naar 70 procent, in 2030 naar 75 procent en uiteindelijk ben je in 2031 volledig aan de beurt en betaal je de volle mep.

Wegenbelasting elektrische auto’s: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het straks

Wegenbelasting elektrische auto in 2026, 2027 en daarna per maand

Wat betekent dat concreet? Laten we twee populaire elektrische auto’s als voorbeeld nemen.

Peugeot e-208 50 kWh

Tesla Model 3 Single Motor

Gewicht

1430 kg

1701 kg

60% mrb (2026)*

44 euro

60 euro

70% mrb (2027)*

51 euro

69 euro

75% mrb (2030)*

55 euro

74 euro

100% mrb (2031)*

73 euro

99 euro

*Provincie Utrecht, maandbedrag op basis huidig benzinetarief.

Wegenbelasting EV vs. diesel

Elektrisch rijden wordt dus duidelijk duurder dan nu. Toch blijft de wegenbelasting voor vergelijkbare dieselauto's stukken hoger dan het volledige tarief van EV's. Zo betaal je voor een Peugeot 206 1.5 HDi (gewicht 1065 kg) uit 2020 maar liefst 107 euro per maand. Een BMW 320d (1545 kg) uit 2024 kost je maandelijks 163 euro aan wegenbelasting.

Wegenbelasting voor hybride-auto’s

De korting op de wegenbelasting voor hybride auto’s is allang verleden tijd. Voor een gewone full hybrid – zonder stekker dus - betaal je het tarief dat geldt voor de verbrandingsmotor in de hybride-aandrijflijn. Voor een benzine-hybride het benzinetarief, voor een dieselhybride (bijvoorbeeld de Mercedes E 300de) het dieseltarief.

Wegenbelasting elektrische auto’s: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het straks

Wegenbelasting plug-in hybride auto’s 2025 en 2026

Plug-in hybride rijders hoeven op dit moment nog maar de helft van de wegenbelasting te betalen, omdat hun auto veel zuiniger is dan een vergelijkbare benzineauto. Tenminste, in theorie. De korting geldt dan ook voor het benzinetarief van de wegenbelasting. Het plan van het kabinet was om ook in 2025 nog een korting te geven (van 25 procent). Ze gaan de volle mep betalen, terwijl dat eigenlijk pas in 2026 zou gebeuren.

Zoveel wegenbelasting betaal je in 2025 voor een plug-in hybride

Eigenaren van een plug-in hybride of PHEV zullen balen, want hun auto is zwaarder dan een vergelijkbare auto met alleen een benzinemotor. Bij een populaire plug-in hybride als de Volkswagen Passat GTE komt dat neer op een verdubbeling van de wegenbelasting. Dat betekent dat je voor de Passat GTE straks ook meer mrb betaalt dan voor een gewone benzineversie.

Het bovenstaande scenario geldt alleen als de plannen in de Voorjaarsnota 2024 het halen. Voordat het zover is, moet eerst het parlement er zijn zijn zegje over doen.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties