Nare verrassing voor eigenaren plug-in hybrides, al vanaf 2025 volle mep wegenbelasting

Plug-in hybrides

Wie in een plug-in hybride auto rijdt, wordt nu nog gematst met 50 procent korting op de wegenbelasting. In 2025 zou dit 25 procent worden. Maar naar die korting kun je nu fluiten. En dat is allemaal de schuld van volledig elektrische auto's.

Plug-in hybride rijders hoeven op dit moment nog maar de helft van de wegenbelasting te betalen, omdat hun auto veel zuiniger is dan een vergelijkbare benzineauto. Tenminste, in theorie. De korting geldt dan ook voor het benzinetarief van de wegenbelasting. Het plan van het kabinet was om ook in 2025 nog een korting te geven (van 25 procent), maar daar gaat nu een dikke vette streep door, aldus een bericht van RTL Nieuws. Ze gaan de volle mep betalen, terwijl dat eigenlijk pas in 2026 zou gebeuren.

De definitieve plannen worden bekendgemaakt in de voorjaarsnota, die in juni wordt gepresenteerd.

Plug-in hybrides
Plug-in hybrides

Rekenvoorbeeld wegenbelasting plug-in hybride

Eigenaren van een plug-in hybride zullen balen, want hun auto is zwaarder dan een vergelijkbare auto met alleen een benzinemotor. Neem  de Volkswagen Passat 1.4 TSI GTE (218 pk) uit 2019. We pakken de Variant, want die was het populairst. De auto heeft een leeggewicht van 1759 kg. De Passat 2.0 TSI (190 pk) uit hetzelfde bouwjaar en zonder stekker weegt 1563 kg. 

Omdat de Passat met stekker een theoretische CO2-uitstoot van 37 g/km heeft, krijg je nu nog korting op de wegenbelasting en betaal je maandelijks 53 euro per maand (op basis van de mrb-bedragen in de provincie Noord-Holland). 

De Passat 2.0 TSI heeft een theoretische CO2-uitstoot van 146 g/km. Je krijgt geen enkele korting en dus betaal je 89 euro per maand. Maar nu komt het: als het demissionaire kabinet zijn plannen doorzet, betaalt de eigenaar van de Passat PHEV vanaf volgend jaar plotseling 106 euro per maand; 17 euro meer dus. Per kwartaal is dat 51 euro en op jaarbasis 204 euro. 

Plug-in hybrides
Plug-in hybrides
Plug-in hybrides

Weten of de plannen definitief doorgaan? Met onze wekelijkse nieuwsbrief (die wel gratis blijft) blijf je op de hoogte!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Plug-in hybrides vullen gat in de begroting

Dat eigenaren van een plug-in hybride meer mrb gaan betalen, is het gevolg van nieuwe regels voor volledig elektrische auto's. Die worden namelijk wél gematst, er komt nog geen wegenbelasting voor elektrische auto's in 2025. Het gat in de begroting dat daardoor ontstaat, moet worden gedicht. Pas vanaf 2031 gaan EV-rijders het volledige bedrag betalen.

Overigens zijn de plannen nog niet definitief. Als de Tweede Kamer akkoord gaat met de plannen van het demissionaire kabinet, moet ook de Eerste Kamer nog groen licht geven. En die heeft er een handje van om plannen van tafel te vegen, zoals onlangs gebeurde met de verhoging van het minimumloon en een wet die discriminatie op de werkvloer moest voorkomen.  

RAI Vereniging pleit voor gewichtscorrectie plug-in hybrides

Overigens juicht RAI Vereniging de komende veranderingen toe, maar vinden ze ook dat plug-in hybrides benadeeld worden. Zij pleiten vanwege de batterij dan ook voor een gewichtsreductie van 200 kg voor de wegenbelasting. 


Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties