Wegenbelasting elektrische auto: korting blijft nog even, maar in 2027 betaal je 70 procent

Dit ga jij straks aan wegenbelasting betalen voor je elekrische auto

Eindelijk komt er duidelijkheid over de wegenbelasting voor elektrische auto’s. Die wordt in 2025 nog nul euro, maar daarna wordt de mrb stapsgewijs gelijkgetrokken met die voor benzineauto’s. EV rijden wordt dus sowieso duurder.

Volgens RTL Nieuws maakt het demissionaire kabinet deze plannen bekend in de nieuwe Voorjaarsnota. De Voorjaarsnota wordt uiterlijk 1 juni aan het parlement voorgelegd.

EV-rijders worden langer ontzien

Momenteel betalen EV-rijders geen cent aan wegenbelasting. In de oorspronkelijke plannen zouden zij in 2025 een kwart aan mrb gaan betalen en vanaf 2026 de volle mep. Wat alleen onduidelijk was – en nog steeds blijft – is welk tarief daarbij als basis zou gelden. Wij blijven voorlopig uitgaan van het mrb-tarief voor benzineauto’s.

Blijf bij over autobelastingen met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Volledige mrb elektrische auto’s vanaf 2031

De nieuwe plannen vallen iets minder beroerd uit voor mensen met een elektrische auto. In 2025 blijven EV’s nog vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 2026 moet er wel worden betaald, maar in plaats van het volledige tarief, brengt de Belastingdienst dan nog ‘maar’ 60 procent in rekening. 

Anders dan eerder werd verondersteld, ga je volgens de plannen in de Voorjaarsnota in 2027 al 70 procent betalen. Vervolgens wordt het 75 procent in 2030 en in 2031 verdwijnt de korting in z’n geheel.

Dit ga jij straks aan wegenbelasting betalen voor je elekrische auto
Dit ga jij straks aan wegenbelasting betalen voor je elekrische auto

Wegenbelasting EV vanaf 2026

Wat betekent dat concreet? Laten we twee populaire elektrische auto’s als voorbeeld nemen.

Peugeot e-208 50 kWh

Tesla Model 3 Single Motor

Gewicht

1430 kg

1701 kg

60% mrb (2026)*

44 euro

60 euro

70% mrb (2027)*

51 euro

69 euro

75% mrb (2030)*

55 euro

74 euro

100% mrb (2031)*

73 euro

99 euro

*Provincie Utrecht, op basis huidig benzinetarief.

Vergelijking benzineauto's

Ter vergelijking: een Peugeot 208 PureTech 100 weegt 1065 kilo en kost 47 euro aan wegenbelasting per maand. Als je in plaats van een Tesla Model 3 een nieuwe BMW 320i rijdt, dan betaal je maandelijks 82 euro aan wegenbelasting.

Dit ga jij straks aan wegenbelasting betalen voor je elekrische auto

Het demissionaire kabinet wil de wijzigingen doorvoeren om elektrisch rijden de komende jaren aantrekkelijk te houden. Want elektrisch rijden blijft een van de middelen om de CO2-doelen te halen. Om de voorgestelde maatregelen te financieren, zijn de berijders van plug-in hybrides de klos. Die gaan juist meer betalen. Bovendien wordt per 2025 de aanschafsubsidie op tweedehands EV's geschrapt.

Overigens moeten we nog een slag om de arm houden over de definitieve invoering van de voorstellen, want de Tweede en Eerste Kamer moeten er ook hun zegje nog over doen. Bovendien heeft de RAI Vereniging, die de belangen van de importeurs behartigt, voor een gewichtscorrectie van 400 kilo. Dit voorstel werd opgenomen in de plannen.

Wordt vervolgd!

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties