Zo probeert de Alfa Romeo Junior klanten uit de Volvo EX30 te lokken (nu met prijs)

Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten

Onder de premiummerken van naam zijn kleine SUV’s schaars. Wij komen niet verder dan de Audi Q2 en de Volvo EX30. De Alfa Romeo Junior (voorheen Milano) is nummer drie. En anders dan de Q2 en de EX30, bedient de Alfa zowel EV-rijders als benzineliefhebbers.

Oké, bij de opsomming in de inleiding hebben we de DS 3 en Lexus LBX overgeslagen. Maar die auto's vallen qua merkhistorie toch in een ander segment.

Blijf op de hoogte over de Alfa Milano met onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Terug naar Alfa Romeo. Dat heeft veel te lang op veel te weinig paarden gewed. Alfa-liefhebbers moesten het tot 2021 een hele poos doen met slechts twee modellen: de Giulia en de Stelvio. Mooie auto’s met uitstekende rijeigenschappen, maar ze hadden geen antwoord op de wereldwijde elektrificatie-trend.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

De verkoopcijfers marginaliseerden steeds verder en ook de in 2022 geïntroduceerde Tonale slaagde er niet echt in om kopers massaal naar de Alfa-showrooms te lokken.

Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten

Alfa Romeo Milano als EV én op benzine

Die rol moet nu de nieuwe Junior naar zich toetrekken. Het is de eerste Alfa Romeo die met een volledig elektrische aandrijflijn te koop is, maar hij komt er ook als mild hybrid benzine. Stond de Tonale nog op een bij de voormalige Fiat-groep ontwikkelde bodemplaat, de Milano is een echt Stellantis-product. Hij maakt dan ook gebruik van het overbekende (e-)CMP-platform, net als onder meer de Opel Mokka, Peugeot 2008, Fiat 600 en Jeep Avenger.

Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten

Is de Milano een echte Alfa Romeo?

Desondanks is Alfa Romeo erin geslaagd om de Junior een overduidelijk eigen gezicht te geven. Uiteraard ontbreekt de typische Scudetto-grille niet. Die ziet er afhankelijk van de uitvoering trouwens anders uit. Bij de Leggenda klassiek en vertrouwd, bij de Progresso zien we een deel van de slang uit het Alfa-logo terug. In de koplampen smelten designelementen van de Alfa Tonale en Renault-achtige kenmerken samen. Enthousiaster zijn we over de boemerang-achterlichten die herinneringen oproepen aan de Maserati 3200 GT.

Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten

Flinke kofferruimte

En profil herken je de Junior vooral als Alfa Romeo aan het wielontwerp. Binnenin zorgen de Alfa-kokers van het instrumentarium en de ronde luchtroosters voor een feest van herkenning. Verder is het infotainmentscherm opvallend richting bestuurder gericht. Alfa Romeo’s staan niet per se bekend om hun praktische eigenschappen, maar met een inhoud van 400 liter mag de bagageruimte van de Milano zich absoluut laten zien in dit compacte segment.

Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten

Actieradius Alfa Romeo Junior

Onderhuids komen we veel bekend materiaal tegen. Laten we beginnen met de volledig elektrische Milano. Die koppelt een accupakket van 54 kWh aan een 156 pk sterke elektromotor - zoals bij al die andere Stellantis-modellen. Er is ook een verschil. Anders dan zijn meeste Stellantis-neven, wordt de Milano onder de noemer Veloce ook leverbaar met een elektrische aandrijflijn met 240 pk. Het accupakket zorgt bij de zuinigste elektrische Milano voor een bereik van 410 kilometer. 

Voor het snellaadvermogen vond Alfa Romeo 100 kW veloce genoeg. Daarmee zou je de batterij binnen een halfuur van 10 naar 80 procent moeten kunnen opladen. Ook beloven de Italianen een navigatiesysteem dat de bestuurder de slimste laadsuggesties doet.

Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten

Ook met benzinemotor

Met de elektrische Junior mikt Alfa Romeo op dezelfde klantengroep als de Volvo EX30, maar met de Junior Ibrida heeft Alfa Romeo een tweede ijzer in het vuur. Want wie wel een kleine SUV van een prestigieus merk wil, maar geen EV, kan tot dusver eigenlijk alleen bij de Audi Q2 terecht. De Junior Ibrid maakt gebruik van dezelfde fijne, 136 pk sterke mild hybride-aandrijflijn als onder meer de Citroën C5 Aircross.

Die bestaat uit een 1,2-liter driecilinder motor, voorzien van een distributieketting en geholpen door een turbo met variabele geometrie. Een geëlektrificeerde zestrapsautomaat met dubbele koppeling neemt de bestuurder de schakelarbeid uit handen. Daarnaast zorgt een 28 pk sterke elektromotor ervoor dat de auto op korte stukjes volledig elektrisch en dus uitstootvrij kan rijden. Later komt er ook een Junior Ibrida Q4, waarbij de elektromotor de achterwielen aandrijft.

Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten

Wat is de prijs van de Alfa Romeo Junior?

De Alfa Romeo Junior is al te bestellen, de eerste leveringen vinden vervolgens in september plaats. Hoeveel geld je er als Nederlandse of Belgische koper voor moet reserveren, is inmiddels ook duidelijk. Als Alfa Romeo met de elektrische versie inderdaad de strijd wil aangaan met de Volvo EX30 (prijs vanaf 36.795 euro), verwacht je een messcherpe prijs.

Die verwachtingen lost de Junior niet helemaal in, je betaalt 39.000 euro voor de Junior Elettrica met 156 pk. De speciale Elettrica Speciale kost 2000 euro meer en is rijker uitgerust. Vanaf juli 2024 kun je ook de krachtiger Junior Veloce met 240 pk bestellen (prijs: 48.000 euro). Wat de Junior Ibrid gaat kosten, heeft Alfa Romeo nog niet verklapt. 

Ondanks zijn aanvankelijke vernoeming naar Alfa Romeo’s historische geboortegrond Milaan, wordt de Junior gebouwd in de Poolse stad Tychy, net als de Jeep Avenger en de Fiat 600.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Nieuwe Alfa Romeo Mito mikt op klanten die Volvo EX30 en Audi Q2 laten zitten
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties