Tegenvallende EV-vraag behoedt deze auto voor een vroegtijdig einde
Mercedes maakte vorig jaar bekend dat zijn modellengamma op de schop gaat. De Mercedes A-klasse was een van de modellen die dit jaar al zouden verdwijnen, maar blijft toch tot minimaal 2026.
Dit heeft volgens het Britse Autocar te maken met de tegenvallende vraag naar elektrische Mercedessen. Daarbij hebben de Duitsers een grove inschattingsfout gemaakt. Verwacht werd dat in 2025 de helft van de verkochte Mercedes-modellen een vorm van elektrificatie aan boord zou hebben (hybride, plug-in hybride of volledig elektrisch), maar dat doel lijkt niet haalbaar.
Hoe lang blijft de A-klasse nog bestaan? Wij houden jou op de hoogte met onze gratis nieuwsbrief!
Mercedes A-klasse blijft tot 2026
Mercedes heeft zijn doelen dan ook bijgesteld: dit jaar rekent het merk erop dat 21 procent van de verkochte modellen een hybride, plug-in hybride of volledig elektrische auto is. Dit betekent dat Mercedes voorlopig langer dan gepland rekent op zijn benzinemodellen. Hierdoor mag de A-klasse nog minimaal twee jaar langer door: tot 2026 dus.
Ook het ambitieuze doel dat alle auto’s in het Mercedes-modellengamma tegen 2030 volledig elektrisch moeten zijn, wordt niet gehaald. Volgens Mercedes-topman Ola Källenius wijzen de laatste onderzoeken erop dat slechts de helft van alle verkopen tegen die tijd auto’s met een stekker zullen zijn. Daarmee bedoelt de topman dus óók plug-in hybrides.
De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-
Nieuwe Mercedes met verbrandingsmotor
Hierdoor is een verandering van koers broodnodig bij Mercedes. Källenius noemt het een ‘flexibele modelstrategie’, waarbij het merk buiten de A-klasse nog meer auto’s op benzine blijft aanbieden. Sterker nog, Mercedes werkt aan een nieuwe familie compacte auto's die ook met verbrandingsmotoren leverbaar worden.
De CLA, CLA Shooting Brake, GLA en GLB worden allemaal vervangen door nieuwe versies die op een nieuw ontwikkeld MMA-platform staan. Dit platform ondersteunt zowel verbrandingsmotoren als elektrische aandrijflijnen. Of er ook een nieuwe A-klasse wordt ontwikkeld, maken de Duitsers niet bekend.