Elektrische Volkswagen Golf (2028) stuurt ID.3 met vervroegd pensioen

De elektrische Volkswagen Golf (2028) gaat de ID.3 naar de eeuwige jachtvelden sturen

De Volkswagen ID.3 werd in 2020 geïntroduceerd als opvolger van de e-Golf. Nu lijkt in een ironische wending de nieuwe elektrische Volkswagen Golf (2028) zijn opvolger de nek om te gaan draaien.

Kai Grünitz - hoofd technische ontwikkeling bij Volkswagen - gaat in gesprek met het Britse Top Gear in op de toekomst van de Volkswagen Golf. Hij bevestigt daarbij wat wij allang wisten: het zou idioot zijn om de Golf-naam bij het grofvuil te zetten. “Het (de Golf, red.) is het hart van ons merk. We gaan de Golf niet de nek omdraaien’, aldus Grünitz.

De topman bevestigt dat de nieuwe Volkswagen Golf de allerlaatste is met een verbrandingsmotor. En dat het merk al bezig is met de ontwikkeling van een volledig elektrische Golf. Geruchten hierover gingen al langer de ronde.

De elektrische Volkswagen Golf (2028) gaat de ID.3 naar de eeuwige jachtvelden sturen
De elektrische Volkswagen Golf (2028) gaat de ID.3 naar de eeuwige jachtvelden sturen
De elektrische Volkswagen Golf (2028) gaat de ID.3 naar de eeuwige jachtvelden sturen

Elektrische Golf

De elektrische Golf wordt rond 2028 verwacht en krijgt het nieuwe SSP-platform als basis. Het platform ondersteunt snelladen met 800 volt. Hierdoor kan de elektrische Golf een veel hoger snellaadvermogen aan dan 175 kW, wat momenteel het maximum is van het huidige MEB-platform. Snelladen van 10 tot 80 procent met een elektrische Volkswagen duurt nu nog ongeveer 35 minuten, de elektrische Golf klaart dat klusje naar verwachting in een kwartier.

De elektrische Volkswagen Golf (2028) gaat de ID.3 naar de eeuwige jachtvelden sturen
De elektrische Volkswagen Golf (2028) gaat de ID.3 naar de eeuwige jachtvelden sturen

Geen plaats voor beiden

De bevestiging van de plannen roept de vraag op wat er gaat gebeuren met de Volkswagen ID.3 - de auto die momenteel de rol van elektrische middenklasser invult voor het merk. “Er is niet genoeg ruimte om twee of drie modellen te ontwikkelen voor dezelfde klant”, maakt Grünitz duidelijk. Wel zal er volgens de topman een overlap zijn waarin beide modellen tijdelijk tegelijkertijd worden verkocht.

De elektrische Volkswagen Golf (2028) gaat de ID.3 naar de eeuwige jachtvelden sturen
De elektrische Volkswagen Golf (2028) gaat de ID.3 naar de eeuwige jachtvelden sturen

Onmiskenbaar een Golf

Dat de elektrische Golf zijn oorspronkelijke opvolger op termijn gaat vervangen, wil niet zeggen dat het een kopie gaat worden van de ID.3. Grünitz wil dat de auto ook in het elektrische tijdperk onmiskenbaar een Golf is: “Het moet een echte Golf zijn. Het moet op een Golf lijken, het moet zo betaalbaar zijn als een Golf en het moet net zo capabel zijn als een Golf.”

Daarbij sprak de bestuurder ook de ambitie uit om een GTI-versie van de nieuwe Golf te ontwikkelen, al wijdde hij zich niet uit over de precieze invulling hiervan. Wij zijn benieuwd hoe Volkswagen een echte GTI gaat maken van een EV. Helaas moeten we hiervoor beschikken over engelengeduld, aangezien deze GTI pas richting het einde van dit decennium wordt verwacht.

Tip
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting

Abonneer je nu en start met streamen van sport, films en series

Volkswagen private lease

Voorlopig zijn beide modellen nog beschikbaar met hun eigen aandrijflijn. Private lease is daarbij een uitstekende manier om rond te rijden in een van deze Volkswagens. Zoek je toch iets anders? Kijk dan verder in de private lease vergelijker van Auto Review.

De Volkswagen Golf is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 549,00 per maand met een looptijd van 60 maanden en 10.000 km per jaar. Bekijk alle Volkswagen Golf private lease prijzen.

De Volkswagen ID.3 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 519,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Volkswagen ID.3 private lease prijzen.


Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties