Amerikaanse beurswaakhond onderzoekt mislukte 1 april-grap Volkswagen
Weten jullie het nog, een maand geleden, toen de rest van de Nederlandse autopers in een mislukte 1 april-grap van Volkswagen trapte? De Amerikaanse tak van het merk zou zogenaamd zijn naam veranderen in 'Voltswagen'. Dit om de overgang naar elektrische mobiliteit luister bij te zetten. Volkswagen ging met de grap volledig de mist in. Ook omdat de Amerikaanse beurswaakhond nu een onderzoek is gestart.
Wat gebeurde er precies? Op 29 maart lekte Volkswagen of America 'per ongeluk' een persbericht over een naamsverandering. In de VS zou het merk Volkswagen worden omgedoopt tot Voltswagen. Diverse media berichtten erover en vroegen Volkswagen om commentaar, waarop Scott Keogh, directeur van de Amerikaanse tak, bleef beweren dat het geen grap was, maar dat het echt ging gebeuren.
Kranten en nieuwssites toonden zich naïef
Kranten en nieuwssites - ook in Nederland - toonden zich verbazingwekkend naïef en namen de bevestiging van Keogh serieus. Volkswagen zou in Amerika werkelijk Voltswagen worden, schreven ze. Onzin natuurlijk, zoals wij toen al opmerkten, want een dag later bleek het hele Voltswagen-gedoe een slecht uitgevoerde 1 april-grap te zijn.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Het liegen van Volkswagen-voorlichters viel niet goed
Het jokken (om niet te zeggen: liegen) van diverse Volkswagen-voorlichters en -managers viel niet goed. Immers, Volkswagen heeft niet een al te beste reputatie op het gebied van de waarheid vertellen. In 2015 kwam aan het licht dat de Duitse autofabrikant strenge emissie-eisen had omzeild met een stukje sjoemelsoftware in zijn dieselmodellen. Het miljarden euro's kostende dieselgateschandaal.
Beurswaakhond doet onderzoek naar Voltswagen-grap
Afijn, ook de Amerikaanse beurswaakhond SEC (Securities and Exchange Commission) is niet in zijn nopjes met Voltswagen-gate. Want vlak na de aankondiging van de naamsverandering en de 'bevestiging' dat het niet om een grap ging, schoot de beurskoers van Volkswagen met 12,5 procent omhoog.
SEC tikte eerder Tesla-baas Elon Musk op de vingers
De SEC wil uitzoeken of Volkswagen met het Voltswagen-debacle beursregels of wetten heeft gebroken. Eerder ging de organisatie achter Tesla-topman Elon Musk aan. Die had op Twitter geschreven dat hij Tesla van de beurs ging halen en dat hij daarvoor het geld had. Kort na die aankondiging steeg de koers van het aandeel Tesla flink. Musk is voor zijn stunt gestraft.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.