Nieuws

Waarom deze 13 automerken straks 4 dezelfde elektrische auto's bouwen

Waarom 13 automerken straks 4 dezelfde elektrische auto's bouwen

Als je denkt dat Volkswagen heer en meester is in het uitwisselen van onderdelen, dan heb je de elektrische toekomstplannen van Stellantis nog niet gehoord. Daar gaan 13 automerken hun elektrische modellen bouwen op dezelfde platformen.

Voor wie het vergeten is: onder Stellantis vallen Fiat, Peugeot, Citroën en Opel, en de Amerikaanse merken Dodge, Jeep, Ram en Chrysler. Aan de kindertafel besmeuren Abarth, Alfa Romeo, Lancia, Maserati en DS elkaar met appelmoes.

Elektrische auto's met grote accu's

Alle 13 merken van Stellantis gaan elektrisch rijden omarmen. In 2024 lanceert Dodge zelfs een volledig elektrische muscle car. Opel gaat in Europa volledig elektrisch vanaf 2028. Dat maakt van de nieuwe Opel Astra de laatste Astra met een verbrandingsmotor. Jeep is van plan 35 laadpalen met zonnepanelen in de rimboe te plaatsen, zodat avontuurlijke Jeep-rijders hun nieuwe elektrische Jeep kunnen opladen. Grappig.

Waarom 13 automerken straks 4 dezelfde elektrische auto's bouwen
Waarom 13 automerken straks 4 dezelfde elektrische auto's bouwen
Waarom 13 automerken straks 4 dezelfde elektrische auto's bouwen

Om die elektrische toekomst werkelijkheid te maken, de kosten te drukken en de winsten te verhogen, gaan alle 13 merken gebruikmaken van 4 EV-platformen. De STLA Small, Medium en Large, plus de STLA Frame. Die laatste is een robuust ladderframe met een reusachtig accupakket van 159 tot ruim 200 kWh, waarop de Amerikaanse merken hun pick-ups kunnen bouwen. De automerken in Europa redden zich vast met de S, M en L.

STLA Small

  • Compacte modellen
  • 37 tot 82 kWh
  • Actieradius tot 500 kilometer

STLA Medium

  • Premium modellen
  • 87 tot 104 kWh
  • Actieradius tot 700 kilometer

STLA Large

  • Sportwagens en muscle cars
  • 101 tot 118 kWh
  • Actieradius tot 800 kilometer

Volkswagen als voorbeeld

Wat krijg je als 13 merken auto’s gaan bouwen op dezelfde technische basis? Elektrische eenheidsworst. Je ziet het nu al gebeuren bij Volkswagen, waar de Volkswagen ID.4, de Skoda Enyaq iV en de Audi Q4 E-Tron allemaal op het MEB-platform staan.  Hierdoor rijden ze bijna hetzelfde. Ze onderscheiden zich van elkaar met het design van binnen- en buitenkant, plus een focus op wat een merk belangrijk vindt. Voor Skoda is dat praktisch gemak, voor Audi de hightech aankleding.

0 tot 100 in 2 seconden

Eenheidsworst of niet, de EV-platformen van Stellantis zien er veelbelovend uit. We zijn vooral onder de indruk van de grote accu’s. De ontwerpers hebben drie aandrijflijnen om uit te kiezen. De krachtigste werkt met 800 volt, wat wonderen doet voor het snelladen. En het lijkt erop dat we op basis van het STLA Large-platform sportwagens of muscle cars gaan zien die in 2 seconden naar de honderd sprinten. Net als de Tesla Model S Plaid.

We sluiten af met een dilemma: is een Alfa Romeo nog wel een echte Alfa Romeo als hij op zo’n universeel toegepast, modern en degelijk platform wordt gebouwd? Heeft-ie dan nog wel een ziel? Is-ie dan nog wel interessant voor Alfa Romeo-liefhebbers? 

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot.

Zoeken