BMW iX3

De BMW iX3 is een elektrisch aangedreven compacte suv van BMW. De auto is voor een groot deel gebaseerd op de BMW X3, een suv met reguliere verbrandingsmotoren. Zowel het uiterlijk, als het interieur van de iX3, vertoont sterke gelijkenissen met zijn benzinebroer.

BMW iX3

BMW stapte relatief laat over op volledig elektrisch aangedreven auto’s. En dat is opvallend gezien het merk wel als één van de pioniers de mogelijkheden onderzocht. De iX3 is het startschot van de elektrische inhaalslag die de Duitsers willen maken. Het model is in feite een geëlektrificeerde X3. Vaak steken modellen die vanaf de eerste pennenstreek bedoeld waren als elektrische auto, beter in elkaar dan auto’s waarvan enkel het fossiele motorblok eruit is gesloopt. De iX3 is een uitzondering op de regel. De elektrische suv steekt doordacht in elkaar, zoals een echte EV.

Enkel een getraind oog ziet de verschillen tussen de iX3 en de fossiele X3. Bij de elektrische suv zijn de bekende BMW-nieren dicht. Daarnaast heeft hij een kleine koelsleuf in de bumper en is het merkembleem omringd door een blauw randje. Verder verschillen de twee hoog op de poten staande BMW’s qua uiterlijk slechts minimaal.

Dat wil niet zeggen dat het uiterlijk van de iX3 teleurstellend is. Met zijn grote ‘nieren’ en de wel bekende ‘hofmeisterknick’ (de kromming in de C-stijl van de auto) is de iX3 een typische BMW. Juist omdat het ontwerp in lijn is met de gebruikelijke designtaal van het Duitse merk, en niet zoals andere EV’s overdreven futuristisch, trekt de iX3 een specifieke klantenkring.

Ook in het BMW iX3 interieur is zichtbaar dat de auto is gebaseerd op de X3. Het dashboard, de stoelen: vrijwel alles in de iX3 is hetzelfde als in de suv met brandstofmotor. Het accupakket is verwerkt in de bodem van de auto. Niet alleen blijft zo het zwaartepunt laag, wat gunstig is voor de rijeigenschappen, het zorgt er ook voor dat de binnenruimte vrijwel net zo riant blijft als in de X3. De laadruimte is ongeveer 40 liter kleiner dan in de ‘gewone’ X3.

Hoe is de BMW iX3 als elektrische auto?

Ondanks de sterke gelijkenissen met de X3, is de BMW iX3 zwart op wit gezien een echte elektrische auto. Dat betekent er dat ook rekening moet worden gehouden met van veel factoren afhangend bereik. Het BMW iX3 actieradius ligt ruim boven de 400 km, mits je vasthoudt aan de WLTP-norm. In de praktijk kan dit elektrische bereik natuurlijk variëren, afhankelijk van de weersomstandigheden en andere factoren.

Voor langere ritjes is het een welkome toevoeging dat de iX3 snel kan bijladen. Een snellaadpaal met 150 kW gelijkstroom kan ervoor zorgen dat de elektrische suv al binnen een half uur genoeg is bijgeladen om flink wat extra kilometers kan maken. Thuisladen aan een wallbox is ook zeker mogelijk, maar dan duurt de laadtijd logischerwijs een stuk langer.

Wanneer is de iX3 uitgekomen?

Bij zijn introductie halverwege 2020 was de BMW iX3 enkel leverbaar met één motoruitvoering: een enkele elektromotor met een accupakket van 80 kWh. Het is te verwachten dat de BMW iX3 voorraad met de tijd wordt uitgebreid met meerdere modellen. Onderling zullen die motorvarianten dan vermoedelijk verschillen op het gebied van vermogen, actieradius en prijs. Of er daadwerkelijk andere motoruitvoeringen gaan komen is tot op heden nog niet duidelijk.

De X3, de auto waarop de iX3 is gebaseerd, draait al mee sinds 2017. In 2021 kreeg deze auto een kleine facelift. BMW heeft toen het uiterlijk van de compacte suv licht geretoucheerd. Hierbij is er direct ook een BMW iX3 facelift doorgevoerd. Deze uiterlijke wijzigingen zijn echter zeer minimaal. Voor en achter kreeg hij nieuwe lichtunits, een grotere nieren-grille en wat anders gestileerde bumpers.

Wat kost de BMW iX3?

BMW wordt gezien als premium-fabrikant, en dat is terug te vinden in de prijzen. De elektrische suv kent ten opzichte van andere auto’s van dit formaat, zoals een Volkswagen ID.5 of Hyundai Ioniq 5, een hoge prijs. Vergelijk je de BMW iX3 prijs - ruim 60.000 euro - met andere elektrische premium suv’s, zoals de Audi E-tron of Mercedes EQC, dan is valt het allemaal alleszins mee. Om perspectief te geven: fossiele BMW’s X3 die vanwege hun uitstootcijfers minder fiscale voordelen krijgen, zijn al gauw enkele duizenden euro’s duurder dan iX3.

Opteer je voor BMW iX3 private lease? Dan rijd je de auto voor minder dan 1000 euro per maand. Logischerwijs is de prijs van een BMW iX3 lease afhankelijk van de contractduur, het aantal gereden kilometers per maand en andere bepalende factoren. Naast de fabrikant zelf zijn er ook andere aanbieders van leasecontracten voor BMW’s iX3. De prijzen per maand kunnen dan ook per leasemaatschappij verschillen.

Geld besparen en in een gebruikt exemplaar rijden? Dat is mogelijk, maar tot op heden niet per se makkelijk. De elektrische suv is nog niet zo lang in productie, waardoor het aanbod in tweedehands exemplaren gering is. Ook zijn de exemplaren die worden aangeboden niet noemenswaardig goedkoper. Wie op zoek is naar een leuke BMW iX3 occasion doet er goed aan goed te zoeken en ruimschoots de tijd te nemen.

BMW iX3 review: wat vonden wij er van?

Wij hebben al eens mogen sturen met de elektrische BMW. Benieuwd naar onze BMW iX3 test? Lees het hieronder:

De elektrische BMW iX3 in 5 vragen: waarom hij 20.000 euro duurder is dan een Volkswagen ID.4 ... - AutoReview.nl

Test BMW iX3, Ford Mustang Mach-E en Mercedes EQC: waarom 2 elektromotoren niet altijd beter is - AutoReview.nl

Exclusieve BMW (iX3) verhalen

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken