De huidige Audi Q8 werd in 2022 geïntroduceerd. De meest recente versie dateert uit 2024.
De Q8 is een auto uit het M-segment. Daarmee is hij vergelijkbaar met de Kia EV9, BMW X5, Skoda Enyaq, Polestar Polestar 3 en Tesla Model Y.
De Audi Q8 is beschikbaar als SUV.
De Q8 is 4.915 mm lang en dat is langer dan gemiddeld voor een auto in het M-segment. De breedte bedraagt 1.937 mm en de 1.617 mm.
De wielbasis van de Q8 bedraagt 2.928 mm. Hoe groter de afstand tussen de voor- en achteras, des te meer beenruimte op de achterbank je over het algemeen hebt. Een wielbasis van 2.928 mm is meer dan gemiddeld.
Het leeggewicht is 2.215 tot 2.625 kilo. De maximale toegelaten massa (het maximale gewicht wat de auto, inclusief brandstof, passagiers en lading mag wegen) is 3.290 kilo.
De Audi Q8 heeft een ondergemiddeld grote kofferbak. In zijn bagageruimte past 439 liter met alle zitplaatsen bezet, of 1.755 liter wanneer je de achterbank neerklapt.
Voor de aandrijving is de Q8 verkrijgbaar met benzine, benzine hybride en elektrisch 100%.
De benzine-uitvoering van de Q8 heeft een gemiddeld verbruik van 12,0 l/100 km of 1 op 8,3. Op een volle tank van 85 liter rijdt hij ongeveer 708 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 664 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (12,8 l/100 km of 1 op 7,8). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Min | Max | |
---|---|---|
Actieradius | 664 km | 708 km |
Verbruik |
12,0 l/100 km
1 op 8,3 |
12,8 l/100 km
1 op 7,8 |
De elektrische Q8 heeft volgens fabrieksopgave een actieradius van 458 km. Maar in de praktijk komt het uit op 483 km. Dat is ook niet zo gek als je kijkt naar het stroomverbruik van 25,0 kWh/100km. Terwijl er in de folder 18,0 kWh/100km staat.
Fabriek | Praktijk | |
---|---|---|
Actieradius | 458 km | 483 km |
Verbruik | 18,0 kWh/100km | 25,0 kWh/100km |
De hybride Audi Q8 is beschikbaar met een benzinemotor. Deze wordt ondersteund door een elektromotor, die tijdens het rijden energie opwekt bij het remmen en uitrollen van de auto. Een hybride auto combineert het beste van twee werelden: de grote actieradius van een brandstofauto, met de soepele aandrijving en extra zuinigheid van de elektromotor.
De hybride Audi Q8 is een plug-in hybride. Wat betekent dat de batterij ook met een stekker opgeladen kan worden. De batterij heeft een capaciteit van 25,9 kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 27,7 kWh per 100 kilometer, haalt hij een actieradius van 84 kilometer. Dit ondersteund de brandstofmotor. De brandstoftank heeft een inhoud van 75 liter.
Capaciteit batterij | 25,9 kWh |
---|---|
Gemiddeld verbruik elektrisch | 27,7 kWh / 100km |
Actieradius elektromotor | 84 km |
Tankinhoud | 75 liter |
Laadsnelheid | 92 km/h |
---|---|
Oplaadtijd | 5 uur |
Snellaadvermogen | 170 kW |
Snellaadtijd | 32 minuten |
De elektrische Q8 heeft een snellaadvermogen van maximaal 170 kW. Je hoeft slechts 32 minuten te wachten voor je accu weer voor ongeveer 80% is gevuld, en je de reis weer kunt vervolgen. Aan een gewone laadpaal moet je 5 uur geduld hebben.
Min | Max | |
---|---|---|
Vermogen | 395 pk | 642 pk |
0 naar 100 km/h | 5,7 sec. | 3,6 sec. |
Topsnelheid | 240 km/h | 250 km/h |
Qua prestaties heeft de Q8 voor ieder wat wils. De braafste Q8 heeft 395 pk, sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 240 km/h.
De meest sportieve Q8 , met 642 pk, klaart de standaardsprint in 3,6 seconden en tikt een topsnelheid van 250 km/h aan.
De Audi Q8 prijs begint bij € 77.385. Voor de meest uitgebreide en sterke variant, loopt de prijs op naar € 245.390. Bekijk hier alle Audi Q8 prijzen.
Schieten deze aanschafprijzen je budget net voorbij? De Q8 is ook beschikbaar als private lease. Kijk hier voor de beste Audi Q8 private lease deals.
Auto Review heeft de Audi Q8 uitgebreid getest. Lees hier onze laatste tests.
Lees hier het laatste Audi Q8 nieuws van Auto Review