Review: Audi RS Q8 Performance (2025) geeft zijn elektrische broer een rotschop
Wat gebeurt er als je de knapste technici van Audi bij elkaar zet om een auto te bedenken? Dan krijg je de Audi RS Q8 Performance, met de krachtigste motor die het merk ooit bouwde.
Wat valt op aan de Audi RS Q8 Performance?
Het is de kroon op de facelift die de Audi Q8 al in 2023 kreeg. Met 640 pk is de RS Q8 Performance het nieuwe topmodel met de krachtigste motor die Audi ooit bouwde. Ook de Lamborghini Urus gebruikt de motor van Audi. Het is een achtcilinder van de oude stempel, die hulp van een elektromotor afwijst. Nou ja, er is een héél kleine starter-generator van 12V.
Met dat vermogen is de Audi net even sterker dan de BMW X6 M (625 pk) en de Range Rover Sport SV (635 pk). Dat zijn overwinninkjes die ertoe doen in een segment dat opleeft van haantjesgedrag.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
De introductie bij de Nederlandse dealers vindt plaats op het moment dat die andere Q8, de elektrische e-tron, niet goed in het nieuws is. Vooral in Duitsland neemt de belangstelling voor EV’s af en Chinezen kopen liever eigen waar. En dus sluit de fabriek in Brussel en gaat het sprookje van de Q8 e-tron als een nachtkaars uit.
Dat kun je van de Q8 Performance met zijn hitsige achtcilinder niet zeggen. Het is Audi’s sportieve visitekaartje. Dankzij zijn enorme vermogen accelereert de loodzware RS Q8 Performance in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/h. Wij gaan voor de opper-versie met Dynamic Plus-pakket. Daarbij wordt de topsnelheid verhoogd van 250 km/h naar 305 km/h.
De Audi RS Q8 Performance onderscheidt zich van zijn minder vermogende Q8-soortgenoten door verschillende exclusieve details in matzwart en zwart hoogglans, zoals de honingraatgrille en de zijspiegels.
Wat is goed aan de Audi RS Q8 Performance (2025)?
Temperamentvol, indrukwekkend en ordinair: de RS Q8 Performance is het allemaal. Wie het liefst een onopvallend leven leidt, moet hem laten staan. Alleen al de optionele lichtgewicht 23-inch (!) wielen en de enorme carbon-keramische remschijven zijn ontzagwekkend.
En ook de V8 met twee turbo’s laat zich van zijn meest intense en woeste kant zien. We halen de auto bij de Audi-importeur in Leusden op en horen hem terwijl we wachten al van een afstand bulderen. Het uitlaatsysteem met glanzende zwarte uitlaatpijpen werd speciaal voor de RS Q8 Performance ontwikkeld.
Elke week een gratis test in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
305 km/h – zullen we het erop wagen? In het drukke Nederland kun je je geluk het beste beproeven op de kaarsrechte wegen van de Flevopolder. De RS Q8 Performance heeft twee RS-sportstanden, een voor het circuit en een voor de openbare weg. En wat is het fraai wat er gebeurt als je het gaspedaal intrapt. Ten eerste is er het donkere baritongeluid, dat boven de 2000 tpm steeds voller wordt. Al bij 2500 tpm staat het koppel van 850 Nm beschikbaar. Laat je het gaspedaal los, dan gaat dat gepaard met geknetter uit de uitlaatpijpen. Natuurlijk slaat het nergens op, deze Spielerei, maar leuk is het wel als je je eraan overgeeft.
Audi deed meer om zijn topmodel sportieve flair te geven. In de RS-stand ligt carrosserie dan 9 centimeter dichter op het asfalt en verandert de Q8 in een bochtenridder die nauwelijks overhelt. Het optionele sportdifferentieel zorgt voor een snelle acceleratie uit bochten en stabiliseert de auto als de achterkant dreigt uit te breken. Dankzij torque vectoring gaat 85 procent van het vermogen bij een sportieve rijstijl naar de achterwielen.
Ook als je launch control activeert, merk je dat de systemen zich schrap zetten om de auto waanzinnig snel en veilig naar onwerkelijke te lanceren. De kleur van het toerentellerdisplay verandert van groen naar geel naar rood om het ideale schakelmoment aan te geven, als je kiest voor de snel door de acht versnellingen razende flippers aan de stuurkolom.
Ben je klaar met het geknetter of zien je passagiers wat bleekjes rond de neus, dan heeft de RS 8 Performance ook een comfortprogramma en verandert hij in een gedistingeerde reiswagen. De 305 km/h tikten we overigens niet aan …
Wat kan beter aan de Audi RS Q8 Performance?
Een dikke SUV met sportwagenprestaties is eigenlijk absurd. De RS Q8 is bloedsnel, maar bepaald geen lichtgewicht met zijn 2275 kilo. Geen koper zal wakker liggen van het verbruik van 13,6 l/100 km (1 op 7,4), maar wel van die overrompelend grote wielen en de breedte van de auto. Op onze eindbestemming Urk krijgen we de neiging hem tussen de vissersboten te parkeren, in plaats van tussen zijn soortgenoten op de parkeerplaats.
Wat de Audi-technici knap hebben gedaan, is dat de auto niet zwaar of lomp aanvoelt. Verrassend snel voel je je thuis en rijd je met dit topmodel alsof je niet anders gewend bent. De standaard vierwielbesturing helpt mee; door de tegensturende achterwielen is de draaicirkel kort.
Wat is de prijs van de Audi RS Q8 Performance?
Hou je vast. Mede dankzij een bpm-bedrag van 88.319 euro vanwege de hoge CO2-uitstoot van 297 gram betaal je 250.284 euro. Daarmee is de RS Q8 Performance de duurste Audi in de omvangrijke prijslijst en valt-ie automatisch in de doelgroep van de succesvolle voetballers, volkszangers en influencers. Overigens is er ‘al’ een Audi Q8 voor 102.590 euro. Het is de Q8 55 TFSI e Quattro.
Wat vind ikzelf van de Audi RS Q8 Performance?
Zelfs als je niet per se een SUV-liefhebber bent, weet de RS Q8 Performance op je emoties in te spelen. Het is een serieuze sportwagen die uitstekend weet te maskeren dat hij loodzwaar is. Leuk om over op te scheppen: de RS Q8 Performance klokte de snelste tijd van een SUV op de Nürburgring.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.