Toyota C-HR Hybrid (2024) review: typisch Toyota, maar toch ook weer niet

Wie de huidige Toyota C-HR al uitbundig vindt, kan bij de nieuwe helemaal zijn ogen uitkijken. Maar onder de motorkap bleef alles vertrouwd, met pico bello hybride-techniek.

Wat is opvallend aan de Toyota C-HR (2024)?

Bij de oude C-HR (2016) moesten we aan de beroemde Flodder-uitspraak denken: “Maar buurman, wat doet u nu?”. Het toch wat brave Toyota sprong ineens uit de band met een excentriek model vol vouwen en lijnen, waarbij praktisch gemak minder belangrijk was dan uiterlijk vertoon. En dat werd gewaardeerd, want alleen al in Nederland werd de auto 21.500 keer verkocht. In totaal wist hij 840.000 liefhebbers te bekoren.

De nieuwe Toyota C-HR (2024) oogt zelfs nog een stukje radicaler dan de huidige editie. Qua afmetingen bleef alles ongeveer hetzelfde. Tegen de trend in werd hij 3,5 centimeter korter, maar ook 2,5 centimeter breder en enkele millimeters hoger. Maar het uiterlijk is nog wat extremer, met enorme achterlichtunits over de volle breedte van de auto, die doorlopen tot aan de achterportieren.

Toyota C-HR Hybrid (2024) review: typisch Toyota, maar toch ook weer niet
Toyota C-HR Hybrid (2024) review: typisch Toyota, maar toch ook weer niet
Toyota C-HR Hybrid (2024) review: typisch Toyota, maar toch ook weer niet

En profil lijkt de nieuwe Toyota C-HR nog behoorlijk op zijn voorganger. Kijk je beter, dan zie je dat de deurgrepen van de achterportieren niet meer weggewerkt zijn, maar gewoon op de plek waar ze ‘heuren’. Al zijn ze in het plaatwerk verzonken. De spleetjes van led-lichtunits zijn – net als bij de nieuwe Toyota Prius – opgenomen in het X-vormige design van de neus.

Als je het design nog niet extravagant genoeg vindt, dan kun je de Toyota C-HR (net als de Aygo X) bestellen met een achterkant in contrasterende zwarte kleur.

De C-HR deelt zijn onderstel met de nieuwe Toyota Prius en is vanaf 2024 ook leverbaar als 223 pk sterke plug-in hybride, met een elektrische actieradius van 66 kilometer. Maar hij is er als vanouds ook als ‘gewone’ hybride, met 140 of 197 pk.

Wat is goed aan de Toyota C-HR?

Wij rijden met beide hybride versies, waarbij de Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid met 197 pk duidelijk krachtiger is dan de 1.8 Hybrid met 140 pk. Al speelt hij dat voordeel vooral uit in bergachtig gebied; in Nederland kun je ook prima met de instap-C-HR uit de voeten.

Blijf op de hoogte van het laatste Toyota-nieuws met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Toyota staat in de autowereld bovenaan op de hybride apenrots. Geen merk weet de samenwerking tussen benzinemotor en elektromotor zo soepel te laten verlopen. Ook de C-HR maakt indruk. Het knappe is dat het WLTP-verbruik (de theorie dus) vrijwel overeenkomt met hoe je echt rijdt. Toyota geeft voor de 2.0 High Power Hybrid een verbruik op van 4,8 l/100 km (1 op 20,8). Wij zitten daar maar 0,2 liter boven, zonder dat we de rijden alsof we onderweg zijn naar een congres van de Partij voor de Dieren. De boordcomputer geeft bovendien aan dat we 51 procent van de tijd elektrisch rijden.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Met een rustige rijstijl profiteer je van een voortreffelijk geluidscomfort. Tot een snelheid van zo’n 80 km/h hoor je vrijwel geen geluid het interieur binnendringen. De CVT-transmissie komt het beste tot zijn recht als je niet te sportief rijdt. Vraag je meer vermogen, dan begint hij even te loeien. Maar dat is vooral hinderlijk op fraaie, stille bergwegen en die hebben we in Nederland niet.

De uitgebalanceerde afstemming van het onderstel en de fijne stoelen met ruim voldoende zijdelingse steun zorgen voor nog meer pluspunten.

Wat kan beter aan de Toyota C-HR Hybrid?

Hoewel het dashboard logisch is ingedeeld, met echte knoppen voor klimaatbeheersing en een groot touchscreen, moet je soms net iets te diep in de menu’s om de piepende veiligheidssystemen uit te zetten. Die staan vanwege EU-wetgeving tegenwoordig verplicht aan in nieuwe auto’s, dus bij elke rit moet je ze opnieuw het zwijgen opleggen. Dat doe je via een knop op het stuur, waarna je in het Instellingen-menu alle systemen afzonderlijk moet uitschakelen. En dat dus elke keer opnieuw. Het is nogal een werkje.

Toyota C-HR Hybrid (2024) review: typisch Toyota, maar toch ook weer niet
Toyota C-HR Hybrid (2024) review: typisch Toyota, maar toch ook weer niet

Bij een auto met een uitgesproken design moet je niet te veel zeuren over praktische ongemakken, maar we kunnen het toch niet laten. De bagageruimte is vanwege de schuin geplaatste achterruit niet ideaal als je grote plannen hebt bij de bouwmarkt. 

Achterin zit je weliswaar ruimer dan je gezien de aflopende daklijn zou verwachten, maar het achterraampje is zo klein en de C-stijl zo gigantisch dat het er zelfs op klaarlichte dag nogal donker is. Al kan dat wel knus zijn als je je mede-achterpassagier wilt verleiden … Wie uit een oude C-HR stapt, zal hier overigens minder last van hebben, want die had een nóg kleiner ruitje. Een ander nadeel van de grote C-stijl is het matige zicht schuin naar achteren.

Wanneer komt de Toyota C-HR naar Nederland en wat is de prijs?

De nieuwe Toyota C-HR is er in drie smaken:

  • Toyota C-HR 1.8 Hybrid met 140 pk, vanaf 37.295 euro
  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid met 197 pk, vanaf 42.495 euro
  • Toyota C-HR 2.0 High Power Plug-in Hybrid met 223 pk, vanaf 45.995 euro

De Toyota C-HR verschijnt al in 2023 in de showroom, de plug-in hybride volgt in het eerste kwartaal van 2024. Een elektrische Toyota C-HR komt er niet, althans, niet echt. Toyota werkt aan een elektrische bZ3X, die in 2024 op de markt komt en uiterlijk behoorlijk lijkt op de C-HR. In België is de prijs van de goedkoopste Toyota C-HR 37.760 euro.

Toyota is niet kinderachtig met de veiligheidsuitrusting, want elke C-HR heeft standaard adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing en een systeem dat via een lichtsignaal in het portier waarschuwt voor auto’s of fietsers als je uitstapt.

Wat vind ikzelf van de Toyota C-HR?

Het is fijn dat Toyota zijn saaie imago van zich af heeft geschud. Dat de Japanners bij de C-HR van 2024 zelfs verder durven te gaan dan bij zijn voorganger, is al helemaal te prijzen. Technisch is alles vertrouwd en maakt de hybride aandrijflijn wederom indruk. Voor ruimte en praktische mogelijkheden moet je niet bij de C-HR zijn. Maar ook dan hoeft de Toyota-verkoper niet te wanhopen, want dan kan hij altijd de praktische en ongeveer even dure Toyota Corolla Cross aanprijzen.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties