Test Cupra Formentor e-Hybrid en Mercedes GLA 250e: zo sportief rijden deze stekker-SUV's

Test Cupra Formentor e-Hybrid en Mercedes GLA 250e: zo sportief rijden deze stekker-SUV's

Zou er nog iemand weten dat de S in SUV staat voor Sport? Bij Cupra wel, want het nieuwe Spaanse merk zet de Formentor e-Hybrid nadrukkelijk als sportieveling in de markt. Maakt hij dat waar met zijn rijeigenschappen? Of is de Mercedes GLA 250e hem de baas? We nemen de proef op de som.

Een door een controlfreak geprogrammeerd ESP, een stevig overhellende carrosserie en een duidelijke neiging om met de voorwielen de bocht uit te schuiven … Dat zijn niet de ideale ingrediënten voor een sportief weg­gedrag. Helaas heeft Mercedes ze bij de GLA 250e tot een stroperige cocktail gemixt. Hierdoor voelt de auto zich op bochtige bergwegen even goed thuis als een transgenderpersoon in Afghanistan.

Test Cupra Formentor e-Hybrid en Mercedes GLA 250e: zo sportief rijden deze stekker-SUV's
Test Cupra Formentor e-Hybrid en Mercedes GLA 250e: zo sportief rijden deze stekker-SUV's

Cupra remt beter dan Mercedes

Nee, dan de Cupra Formentor; ondanks een eigengewicht van rond de 1700 kilo, is dit gewoon een prettig rijdende auto. Ook als je niet alleen op kaarsrechte polderwegen rijdt. De besturing is directer, de voorwielen hebben meer grip en in bochten blijft de Spanjaard veel langer neutraal. De Spaanse kroon op het werk in dit hoofdstuk is het uitstekende resultaat op de remmenproef. Vanaf 100 km/h staat de ­Formentor met koude remmen na 33,7 meter stil, de GLA heeft 2,6 meter meer nodig.

Wil je op de voet volgen welke auto's we allemaal met elkaar vergelijken? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.


Je hebt sport en sport ...

Houd je van een hoge instap en een zachte vering? En rijd je vooral over rechte polderwegen met een paar e-bikes op de trekhaak? Dan voel je je vast thuis in de uit­stekend afgewerkte Mercedes GLA 250e.

Test Cupra Formentor e-Hybrid en Mercedes GLA 250e: zo sportief rijden deze stekker-SUV's
Test Cupra Formentor e-Hybrid en Mercedes GLA 250e: zo sportief rijden deze stekker-SUV's

De Cupra Formentor 1.4 TSI e-Hybrid lijkt zich op een wat jonger publiek te richten dan de Mercedes GLA 250e. Dat begint al met de vormgeving en de lagere zitpositie. De veel strakkere rijeigenschappen maken dat de S van SUV bij de Cupra Formentor e-Hybrid meer op zijn plaats is dan bij de Mercedes GLA 250e. Tenzij je bij sport denkt aan jeu de boules, dammen of darten.

Wil je de hele test lezen en ben je benieuwd naar alle meetgegevens, inclusief de prestaties en het verbruik? Het staat allemaal in Auto Review 8/2021.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties