Test Cupra Formentor e-Hybrid en Mercedes GLA 250e: zo sportief rijden deze stekker-SUV's
Zou er nog iemand weten dat de S in SUV staat voor Sport? Bij Cupra wel, want het nieuwe Spaanse merk zet de Formentor e-Hybrid nadrukkelijk als sportieveling in de markt. Maakt hij dat waar met zijn rijeigenschappen? Of is de Mercedes GLA 250e hem de baas? We nemen de proef op de som.
Een door een controlfreak geprogrammeerd ESP, een stevig overhellende carrosserie en een duidelijke neiging om met de voorwielen de bocht uit te schuiven … Dat zijn niet de ideale ingrediënten voor een sportief weggedrag. Helaas heeft Mercedes ze bij de GLA 250e tot een stroperige cocktail gemixt. Hierdoor voelt de auto zich op bochtige bergwegen even goed thuis als een transgenderpersoon in Afghanistan.
Cupra remt beter dan Mercedes
Nee, dan de Cupra Formentor; ondanks een eigengewicht van rond de 1700 kilo, is dit gewoon een prettig rijdende auto. Ook als je niet alleen op kaarsrechte polderwegen rijdt. De besturing is directer, de voorwielen hebben meer grip en in bochten blijft de Spanjaard veel langer neutraal. De Spaanse kroon op het werk in dit hoofdstuk is het uitstekende resultaat op de remmenproef. Vanaf 100 km/h staat de Formentor met koude remmen na 33,7 meter stil, de GLA heeft 2,6 meter meer nodig.
Wil je op de voet volgen welke auto's we allemaal met elkaar vergelijken? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Je hebt sport en sport ...
Houd je van een hoge instap en een zachte vering? En rijd je vooral over rechte polderwegen met een paar e-bikes op de trekhaak? Dan voel je je vast thuis in de uitstekend afgewerkte Mercedes GLA 250e.
De Cupra Formentor 1.4 TSI e-Hybrid lijkt zich op een wat jonger publiek te richten dan de Mercedes GLA 250e. Dat begint al met de vormgeving en de lagere zitpositie. De veel strakkere rijeigenschappen maken dat de S van SUV bij de Cupra Formentor e-Hybrid meer op zijn plaats is dan bij de Mercedes GLA 250e. Tenzij je bij sport denkt aan jeu de boules, dammen of darten.
Wil je de hele test lezen en ben je benieuwd naar alle meetgegevens, inclusief de prestaties en het verbruik? Het staat allemaal in Auto Review 8/2021.