Eerste review Mercedes-Benz CLA

De Mercedes CLA maakte in 2013 zijn debuut en moest jonge kopers van andere merken verleiden om voor Mercedes te kiezen. Missie geslaagd: op het hoogtepunt was tweederde van de CLA-kopers geen Mercedes-rijder totdat ze het koopcontract onder hun neus geschoven kregen. De CLA van 2019 wordt hoger in de markt gezet: eigenlijk is het een kleine CLS. Bovendien heet hij officieel CLA Coupé, hoewel hij gewoon vier portieren heeft.

Wat is er zo opvallend aan de Mercedes CLA?

Allereerst zijn uiterlijk: de CLA stijgt een stap op de prestigeladder van Mercedes. De CLA is na de prestigieuze CLS en de nog prestigieuzere AMG-GT 4-door Coupe de derde Mercedes met een ‘shark nose’-grille, die net als bij een haai naar voren overhelt. De kentekenplaat achter kreeg een plek tussen de bumpers. Ook dat stijlelement kennen we van de andere twee ‘coupéachtigen’, net als de frameloze portieren en de langgerekte taillelijn. De A-klasse Limousine heeft een identieke wielbasis, maar met die auto mikt Mercedes op iets minder avontuurlijke kopers. Hij is conservatiever vormgegeven en bovendien 2500 euro goedkoper.

Wat is er goed aan de Mercedes CLA?

We komen weer bij het uiterlijk uit: de CLA is beter in proportie dan zijn voorganger en de overbodige lijnen in het ontwerp zijn uitgegumd door de ontwerpers. De spoorbreedte nam toe, net als het formaat van de wielen. De sfeer binnenin is weelderig, met twee grote displays die al een paar jaar de interieur-huisstijl van Mercedes vormen. De optionele adaptieve dempers verwennen zowel de comfort- als de sportliefhebbers. Wie geld heeft, kan zijn CLA verrijken met een Energizing-pakket. Daarbij creëert de auto een sfeer in de auto die is afgestemd op de behoefte van de bestuurder. De sfeerverlichting, airco, stoelmassage en muziekkeuze worden afgestemd op jouw stressniveau. Hoe de auto dat allemaal weet? Bijvoorbeeld omdat hij via een SmartWatch je hartslag kan meten.

Wat is er slecht aan de Mercedes CLA?

Een mooi uiterlijk kreeg prioriteit boven handige kenmerken. Zo is de CLA langer dan zijn voorganger, maar heeft hij een kleinere bagageruimte. Dat hij ook langer is dan de C-klasse, maakt hem nog geen ruimtewonder. Achterin zit je als volwassene niet zo prettig: je hoofd knuffelt het panoramische dak en je knieën drukken tegen de stoel van de passagiers voorin.

Wanneeer komt de Mercedes CLA en wat kost-ie?

De Mercedes CLA staat in mei in de showroom vanaf 37.466 euro (C 180, 136 pk). Er zijn vier benzineversies, in vermogen variërend van 136 tot 224 pk. Dieselliefhebbers hebben minder te kiezen: de enige mogelijkheid is de 180d (116 pk, 40.181 euro). Later verwachten we ook versies waarmee AMG zich bemoeid heeft.

Wat vind ikzelf van de Mercedes CLA?

Ik ben gevallen voor de prestigieuze CLA. De vorige vond ik aardig, maar niet meer dan dat. De huidige CLA wakkert dezelfde begeerte aan als de door mij zeer beminde CLS. Ik snap heel goed dat mensen de CLA een veel te duur en extreem onpraktisch onding vinden. Maar ik zie die ongemakken graag door de vingers als ik daar een mooi ontwerp, luxe en comfort voor terugkrijg.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties