Volkswagen Golf BiFuel: Golf op LPG
Volkswagen presenteert de Golf BiFuel; een Golf VI die zowel op benzine als LPG kan rijden. De LPG-installatie wordt af-fabriek ingebouwd en dat levert een aantal voordelen op. Tegelijkertijd is de Golf BiFuel schoner dan een vergelijkbare benzineauto en wordt het rijden fors goedkoper.
Doordat we dit jaar een hele periode te maken hebben gehad met extreem hoge brandstofprijzen waren brandstoffen als LPG populairder dan ooit. Volvo levert al jaren af-fabriek auto’s met een LPG-installatie, en nu komt ook Volkswagen hiermee. De Golf BiFuel wordt aangedreven door een 1.6 liter viercilinder met een vermogen van 98 pk. De motor kan draaien op zowel benzine als LPG. Wordt er op benzine gereden dan bedraagt het verbruik 7,1 l/100 km, bij LPG is dat 9,2 l/100 km. Ondanks het hogere verbruik ligt de CO2-uitstoot per km lager bij LPG (149 tegen 169 g/km).
Enorme besparing
Een groot voordeel van een af-fabriek LPG-installatie is het behoud van de volledige fabrieksgarantie. Bovendien is de motor geschikt gemaakt voor het draaien op LPG en verhoogt dat volgens Volkswagen de duurzaamheid. De LPG-tank is in de Golf weggewerkt op de plaats van het reservewiel en meet 41 liter inhoud. De gewone brandstoftank kan ook nog eens 55 liter benzine bevatten waardoor met beide brandstoffen samen een totaal van 1.100 km kan worden gereden. Wie slim is rijdt echter alleen op LPG. Dat scheelt al snel de helft aan brandstofkosten. Gaan we uit van de huidige adviesprijzen voor benzine (€ 1,28) en LPG (€ 0,54) dan zou dat in het geval van de Golf BiFuel bijna 4 euro per 100 gereden kilometers schelen. En dat is fors.
De Golf BiFuel komt in het tweede kwartaal van 2009 naar ons land. De prijzen zijn nog niet bekend.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.