Prijsvergelijking: Audi A6 Avant e-tron troeft BMW i5 af

Audi heeft een prijs geplakt op de fraaie Audi A6 Avant e-tron: klanten moeten minimaal 77.490 euro meenemen naar de dealer. Om deze prijs te duiden, duiken we in de prijslijsten van zijn concurrenten.

Prijs Audi A6 e-tron

Eigenlijk is de nieuwe Audi A6 e-tron ‘al’ vanaf een kleine 76 mille te bestellen, maar daarvoor krijg je de Sportback-variant. Wij prefereren - net als veel andere Nederlanders - een stationwagon en kiezen daarom voor de Avant. Door dit te doen krimpt het lijstje van concurrenten flink. Er blijven twee volledig elektrische stationwagons over in het Duitse premiumsegment: de BMW i5 en de Volkswagen ID.7.

De prijs van de A6 Avant e-tron is met 77,5 mille best indrukwekkend te noemen, maar de technische specificaties van de Audi zijn dat ook. Met zijn enorme accupakket van 94,4 kWh komt hij officieel 716 kilometer op één lading stroom. Een lege batterij kun je met maximaal 270 kW razendsnel weer vullen bij een snellader. Het vermogen is ook niet misselijk: 367 pk.

De standaarduitrusting valt daarentegen een beetje tegen. Een warmtepomp, led-koplampen, een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control zijn standaard, maar we grijpen mis op iets simpels als stoel- en stuurverwarming. Om dit toch te bemachtigen, kruisen we het winterpakket ter waarde van 935 euro aan. Ook een trekhaak is voor ons een vereiste, al kost dit 1330 euro extra. De standaardvelgen zien er oenig uit en passen niet bij een auto van dit kaliber, dus we bestellen een maatje groter. Ook willen we sportstoelen om het plaatje compleet te maken. En dan slaan we aan het rekenen ...

Audi A6 Avant e-tron

(94,4 kWh, 716 km, 367 pk)

  • Edition e-tron performance-uitvoering: 77.490 euro
  • Warmtepomp: standaard
  • Adaptieve cruise control: standaard
  • Achteruitrijcamera: standaard
  • Stoelverwarming: 935 euro
  • Trekhaak: 1330 euro
  • 20-inch wielen: 1030 euro
  • Sportstoelen: 560 euro
  • Totaalprijs: 81.345 euro

Duurder: BMW i5 Touring

De basisprijs van de BMW i5 Touring bedraagt 79.622 euro en zit dicht bij die van de Audi. We kiezen echter voor de M Sport Edition, aangezien deze er voor een kleine meerprijs een stuk sportiever uitziet. Tevens mogen we nu gratis een leuke metallic lak uitkiezen.

Verder lijkt het alsof de Duitsers bij elkaar afkijken, want de prijslijsten zien er vergelijkbaar uit. Ook bij de BMW krijg je een warmtepomp, adaptieve cruise control en een achteruitrijcamera standaard, maar moet je bijbetalen voor stoelverwarming. Dit zit in een kostbaar pakket genaamd ‘Comfort Pack’. Ook een trekhaak en 20 inch wielen kosten extra, al zijn de sportstoelen wel standaard inbegrepen.

BMW i5 eDrive40 Touring

(81,2 kWh, 560 km, 340 pk)

  • M Sport Edition-uitvoering: 79.999 euro
  • Warmtepomp: standaard
  • Adaptieve cruise control: standaard
  • Achteruitrijcamera: standaard
  • Stoelverwarming: 2495 euro
  • Trekhaak: 1281 euro
  • 20-inch wielen: 1111 euro
  • Sportstoelen: standaard
  • Totaalprijs: 84.886 euro

Goedkoper: Volkswagen ID.7 Tourer

De Volkswagen ID.7 Tourer is er als Pro-uitvoering vanaf 58.990 euro. We willen echter de Pro S, aangezien die het grotere accupakket van 86 kWh heeft. Goed voor een actieradius van 690 kilometer, waarmee-ie in de buurt komt van de Audi. De BMW wordt zelfs makkelijk afgetroefd. De vanafprijs stijgt hierdoor naar 61.990 euro. Daarmee is de ID.7 duidelijk het goedkoopste, maar dan rijd je wel in een Volkswagen - en niet in een Audi of BMW.

Het is ons een doorn in het oog: voor een warmtepomp in de ID.7 Tourer moet je 1090 euro bijbetalen. Adaptieve cruise control is gelukkig wel inbegrepen, evenals een achteruitrijcamera en stoelverwarming. Een trekhaak en 20-inch wielen gaan je wel extra kosten. Sportstoelen zijn niet leverbaar, al zitten de Comfort-stoelen van Volkswagen ook lekker.

Volkswagen ID.7 Tourer

(86 kWh, 690 km, 286 pk)

  • Pro S-uitvoering: 61.999 euro
  • Warmtepomp: 1090 euro
  • Adaptieve cruise control: standaard
  • Achteruitrijcamera: standaard
  • Stoelverwarming: standaard
  • Trekhaak: 1090 euro
  • 20 inch velgen: 590 euro
  • Sportstoelen: niet leverbaar
  • Totaalprijs: 64.769 euro


Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties