Citroën gaat modellen afstoten en de automarkt opschudden

Citroën wil twee dingen héél graag: winst maken en de automarkt opschudden. Daarom gaat Citroën afscheid nemen van verschillende modellen, waaronder onze favoriet.

Dat laat Citroën-CEO Thierry Koskas weten in gesprek met het Britse Autocar. Volgens de topman moet het merk zich focussen op de auto’s waar de meeste mensen om vragen, en de ‘niche-segmenten’ laten voor wat het is. “Citroën moet zich in het B- en C-segment bevinden, omdat dit het hart van het merk is”, zo vertelt Koskas.

Benieuwd naar alles van Citroën? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Nieuwe Citroën C1 uitgesloten

Wat betekent dat het modellengamma van Citroën in de toekomst begint met de Citroën C3 en eindigt met de Citroën C5 Aircross. De Citroën Ami is een uitzondering op de regel. Maar een nieuwe auto in het A-segment, dus onder de C3, wordt uitgesloten door Koskas. Een verlate opvolger van de Citroën C1 kunnen we dus definitief vergeten.

Koskas bekent dat er momenteel een gat in de markt is voor elektrische auto’s tussen de 10 en 20 mille, maar volgens de directeur is het heel moeilijk om dit op te vullen. Dat komt doordat het vandaag de dag vrijwel onmogelijk is om winst te maken in dit segment. Koskas geeft aan dat de productiekosten voor een A-segmenter even hoog zijn dan die van een B-segmenter. Dit zorgt ervoor dat de toch al kleine marge helemaal verdwijnt.

Ook Citroën C5 X verdwijnt

Een andere auto waar volgens Koskas geen opvolger van komt is de Citroën C5 X, onze favoriete Citroën van het moment. De auto verkoopt volgens de topman niet slecht, maar is actief in een segment dat niet relevant is.

Geen saaie auto’s

Dat Citroën zich enkel wil focussen op het B- en C-segment, wil niet zeggen dat het merk zich laat beperken. Koskas doet een belofte die Akio Toyoda (Toyota) ooit maakte: zijn merk gaat geen saaie auto’s maken. Volgens Koskas zit het in het DNA van Citroën om nieuwe dingen te proberen. “We zullen risico’s nemen, we moeten de markt opschudden en Citroën kan dat doen”, besluit Koskas.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties