Lees deze 3 voor- en nadelen vóórdat je een Tesla Model 3 gaat kopen of leasen
Tesla’s worden geroemd om hun geweldige aandrijflijn en geavanceerde software. Maar er zijn ook kleine plus- en minpunten die je moet weten voordat je een Tesla Model 3 koopt of leaset.
Op elektrisch gebied gaat er nog altijd niets boven de Tesla Model 3. Hij is zuiniger dan zijn concurrenten en laadt even snel of sneller. Het opladen an sich is bovendien een simpel klusje, dankzij de vele Superchargers en de slimme software die precies berekent hoe externe factoren jouw actieradius beïnvloeden.
Voor meer informatie lees je onze test van de Tesla Model 3 en voor de verbruikscijfers ga je naar onze Tesla Model 3-actieradiustest.
3 voordelen van de Tesla Model 3 (Highland)
Voordeel 1: Duidelijke laadtarieven
Welke onduidelijkheid over laadtarieven? Op het scherm van de Model 3 zie je precies welk tarief de Supercharger in rekening gaat brengen.
Voordeel 2: Lekker stil aan boord
Tesla plaatst rondom akoestisch glas, waardoor het aan boord lekker stil is. Een andere comfortupgrade is ideaal voor de zomer: stoelventilatie.
Voordeel 3: Touchscreen voor passagiers
Ook in de instap-Model 3 hebben de passagiers op de achterbank hun eigen scherm, iets wat je normaal aantreft in auto’s die dubbel zo duur zijn.
3 nadelen van de Tesla Model 3 (2024)
Nadeel 1: Dit weet je wel
De knipperlichthendel verruilen voor knoppen is een misser waarover we webpagina’s kunnen volschrijven. En dat hebben we ook gedaan in onze Tesla Model 3 test.
Nadeel 2: Bediening is wennen
Dat de bediening even wennen is, wordt onderstreept door de minihandleidingen die andere auto’s niet nodig hebben, zoals ‘Dashboardkastje openen’.
Nadeel 3: Nieuwe kleur? Kassa!
Tesla introduceert de nieuwe Model 3 met twee nieuwe kleuren (Stealth Grey en Ultra Red), maar vraagt daar vervolgens de hoofdprijs voor (2000 euro).
De logica achter de voorbak
Wat andere automerken de frunk noemen, heet bij Tesla de voorbak. De voorbak? Ja, want de auto heeft een achterbak en een voorbak. Logisch toch? We lachen om het woord, maar we zijn er maar wat blij mee. Want je opent de voorbak met een druk op het touchscreen. Bij andere automerken ontgrendel je de frunk alsof het een motorkap is, dus met een hendel bij je linkerknie. Dat is toch helemaal niet handig? Nee, doe ons maar zo’n voorbak. De laadkabel past er trouwens met gemak in, maar de Model 3 heeft ook een riante opbergbak onder de laadvloer van de achterbak.