‘WLTP berekent veel te rooskleurig; auto’s met verbrandingsmotor onder druk’

De WLTP-testmethode berekent het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s veel te rooskleurig, zo blijkt uit twee onderzoeken van de Europese Unie. Hierdoor kan het aanbod van Europese autoproducenten al vanaf 2026 drastisch veranderen.

Dat bericht Autocar. Het Britse medium vergelijkt de situatie zelfs met het Dieselgate-schandaal. De onderzoeken zijn uitgevoerd door de Europese Rekenkamer en de Europese Commissie en zijn de eerste praktijkgegevens van brandstofverbruik en CO2-uitstoot van auto’s.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste autonieuws? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

WLTP onderschat brandstofverbruik

Volgens de onderzoeken zijn de WLTP-cijfers van auto’s met een verbrandingsmotor ver verwijderd van de realiteit. Zo blijkt uit een steekproef van in 2021 geregistreerde auto's uit het Europese Commissie-rapport. Hierin komt naar voren dat de WLTP-testmethode het brandstofverbruik van benzineauto's 23,7 procent te optimistisch weergeeft. Voor dieselauto's zou de WLTP-opgave 18,1 procent te laag zijn.

Ook plug-in hybrides misleidend

Ook plug-in hybrides worden onder vuur genomen door de rapporten. Volgens de Europese Commissie zijn de emissiewaarden van PHEV’s in werkelijkheid gemiddeld maar liefst 3,5 keer hoger dan in theorie.

Dit komt omdat eigenaren van plug-in hybrides lang niet zo vaak opladen als wordt verwacht. Met de WLTP-meetmethode gaan de onderzoekers uit van de ideale situatie. Ze berekenen het verbruik en de emissies op basis van een volle batterij. Zo zien we optimistische verbruikscijfers van 1,0 l/100 km (1 op 100).

Euro 6e bis-norm

Naar aanleiding van het onderzoek gaat de Europese Unie modellen met onzuinige motoren, zware suv’s en plug-in hybrides extra onder de loep nemen. Vanaf 1 januari 2025 zijn er nieuwe CO2-regels van kracht in Europa: de Euro 6e bis-norm gaat dan in. De CO2-uitstoot van plug-in hybrides wordt daarbij al op een realistischer manier berekend. Dat betekent dat de meeste PHEV's vanaf 1 januari 2025 duurder worden. 

Nieuwe EU-wetgeving

De Europese Rekenkamer beveelt echter nog een verandering van de wetgeving aan. De huidige wetten verplichten autoproducenten om over hun hele modellengamma een gemiddelde uitstoot van maximaal 115,1 g/km CO2 te hebben. Volgend jaar gaat dit naar 93,6 g/km. Het orgaan van de Europese Unie zou graag zien dat vanaf 2026 het Britse voorbeeld wordt gevolgd. Daar wordt merken verplicht een bepaald minimumaandeel van elektrische auto’s in hun aanbod te hebben.

Ten slotte wil de Rekenkamer dat er een wet komt die iedere autofabrikant een ‘reëel emissieplafond’ geeft. Als de Europese Unie de adviezen van de Rekenkamer opvolgt, komt het aanbod van niet-elektrische auto’s onder enorme druk te staan.


Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties