Nu met subsidie: Polestar 2 of Tesla Model 3, wat is de beste keus?

Nu met subsidie: Polestar 2 of Tesla Model 3, wat is de beste keus?

Je bent in de markt voor een premium EV en wilt profiteren van de SEPP-subsidie. De Tesla Model 3 was al een optie, maar daar is sinds kort de Polestar 2 bijgekomen. Welke van deze twee elektrische auto’s moet je hebben?

Deze week kwam naar buiten dat Polestar de prijzen voor de Polestar 2 naar beneden bijstelt. Omdat de instapper - de Polestar 2 Standard range Single Motor - 6250 euro goedkoper werd, daalde de prijs van 51.200 naar 44.950 euro. Hiermee dook de EV niet geheel toevallig precies onder de subsidiegrens, waardoor er nog eens 2950 euro van de prijs afgaat. Er blijft dus nog 42.000 euro over om af te rekenen.

Met de Tesla Model 3 kun je al langer profiteren van de EV-subsidie. Dit was zeker niet altijd het geval, maar door verschillende prijsverlagingen die vorig jaar werden doorgevoerd komt de populaire elektrische sedan al bijna een jaar in aanmerking voor de overheidshulp. Momenteel betaal je voor de gefacelifte Tesla Model 3 ‘Highland’ 43.990 euro. Minus de 2950 euro subsidie komt het eindbedrag op 41.040 euro.

Nu met subsidie: Polestar 2 of Tesla Model 3, wat is de beste keus?
Tip
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting

Abonneer je nu en start met streamen van sport, films en series

Polestar 2 vs Tesla Model 3 specificaties

              Polestar 2

              Tesla Model 3

Prijs

              € 44.950

              € 43.990

SEPP

              € 2950

              € 2950

Nettoprijs

              € 42.000

              € 41.040

Accu

              69 kWh

              60 kWh

Soort accu

              Lithium-ion

              LFP

Actieradius (WLTP)

              546 km

              513 km

Laadvermogen

              11 kW

              11 kW

Snellaadvermogen

              135 kW

             170 kW

Kofferbak

              407 l

              594 l

Trekgewicht

             1500 kg

            1000 kg

Vermogen

              272 pk

             283 pk

0-100 km/h

              6,4 s

              6,1 s

Prijs en prestaties

Op het gebied van prijs en prestaties ontlopen de Polestar 2 en de Tesla Model 3 elkaar niet veel. De Tesla is een kleine duizend euro goedkoper, heeft meer snellaadvermogen, een grotere kofferbak en is iets sneller. De Polestar zet daar een grotere accu, actieradius, en trekgewicht tegenover. Verder ontlopen de twee EV’s elkaar weinig qua beenruimte achterin, al zorgt de middentunnel in de Polestar 2 er wel voor dat het in feite een vierzitter is. 

Optiemogelijkheden

De subsidiegrens van 45.000 geldt op basis van de fiscale prijs. Deze ligt door het in vermindering brengen van de rijklaarmaakkosten vaak tussen de één en anderhalve mille euro onder de echte prijs. De rijklaarmaakkosten zijn bij Polestar 1300 euro, bij Tesla gaat het om 1000 euro. Dat brengt de fiscale prijs van de Polestar 2 op 43.650 euro en die van de Tesla Model 3 op 42.990 euro.

Dit geeft ruimte voor opties. Bij de Polestar 2 betekent dit dat je de auto in een andere kleur dan het standaard ‘Magnesium’ kan bestellen, maar andere opties zoals de 20 inch velgen zijn buiten bereik. De prijs van de Tesla Model 3 biedt iets meer ruimte voor extra’s. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een blauwe, rode, zwarte of grijze lak. Maar ook de grotere 19-inch wielen of een wit interieur behoren tot de mogelijkheden. Je kunt echter niet combineren, je zult één optie moeten kiezen.

Nu met subsidie: Polestar 2 of Tesla Model 3, wat is de beste keus?
Nu met subsidie: Polestar 2 of Tesla Model 3, wat is de beste keus?
Nu met subsidie: Polestar 2 of Tesla Model 3, wat is de beste keus?

Standaarduitrusting

Hoe zit het dan met de standaarduitrusting? Met de instapper van de Polestar 2 krijg je standaard 19-inch wielen, stoelverwarming voor, 2 zone climate control, een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 11,2-inch multimedia-touchscreen. De Model 3 heeft geen instrumentarium en de wielen zijn een maatje kleiner, maar de EV zet daar wel een groter 15,4-inch touchscreen tegenover. Verder beschik je in de Tesla standaard over een panoramadak, kunstleren bekleding en 3 zone climate control.

Conclusie

De Polestar 2 en de Tesla Model 3 ontlopen elkaar maar weinig. Qua prijs, specificaties en uitrusting liggen de 2 EV’s erg dicht bij elkaar, dus gaat het om de details. De Model 3 kies je voor een iets lagere prijs, meer vermogen, een grotere kofferbak en beter snellaadvermogen. De Polestar 2 komt in beeld wanneer je meer waarde hecht aan een hoger trekgewicht, een grotere actieradius en een betere ergonomie door het digitale instrumentarium.


Tip
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting

Abonneer nu en start met streamen van sport, films en series

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties