Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?

Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?

Je houdt van compacte suv's, je bent dol op Volvo én je wilt elektrisch rijden. Moet je dan voor de splinternieuwe Volvo EX30 gaan, of is de grotere Volvo XC40 Pure Electric de betere keus? Wij zoeken het voor je uit.

Twee elektrische suv's van Volvo, die oppervlakkig bezien best veel op elkaar lijken. Toch zit er een flink prijsverschil tussen. De voordeligste Volvo EX30 kost 36.795 euro, terwijl de Volvo XC40 Pure Electric Single Motor minimaal 45.995 euro moet opbrengen. 

De XC40 is dus 9200 euro duurder dan de EX30 in basistrim. Het verschil met de Volvo EX30 Extended Range bedraagt 4500 euro. Alle drie komen trouwens in aanmerking voor 2950 euro aanschafsubsidie. Dat is omdat de subsidie wordt uitgekeerd op grond van de fiscale waarde, en die ligt bij de basisversie van de XC40 met 44.830 euro nog net onder de grens van 45 mille.

Mis onze actieradiustest van de Volvo EX30 niet. Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?
Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?

De Volvo XC40 Single Motor Extended Range laten we in deze vergelijking buiten beschouwing. Die is met een vanafprijs van 51.495 euro (fiscale waarde 50.330 euro) wel heel veel duurder dan de EX30, temeer omdat hij ook niet in aanmerking komt voor de SEPP.

Model

EX30

EX30 Ext. Range

XC40

Prijs

€ 36.795

€ 41.495

€ 45.995

SEPP

€ 2950

€ 2950

€ 2950

Nettoprijs

€ 33.845

€ 38.545

€ 43.045

Accu

51 kWh

69 kWh

69 kWh

Bereik

344 km

480 km

474 km

Snelladen

134 kW

153 kW

135 kW

Warmtepomp

nee

ja

€ 1195

Kofferbak

318 l

318 l

419 l

Gewicht

1733 kg

1730 kg

1940 kg

Mrb 2026

€ 298/3 mnd.

€ 298/3 mnd.

€ 351/3 mnd.

Trekgewicht

1000 kg

1600 kg

1500 kg

Vermogen

272 pk

272 pk

238 pk

0-100 km/h

5,7 s

5,3 s

7,3 s

Tip
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting

Abonneer je nu en start met streamen van sport, films en series

Prijs en prestaties: EX30 beste keus

Kijken we naar de prijs en prestaties, dan lijkt de Volvo EX30 Extended Range de beste keus. Hij biedt de grootste actieradius, accelereert het snelst en heeft standaard een warmtepomp aan boord. Bovendien heeft hij het hoogste trekgewicht. 

Wel zouden we bij de EX30 nog één extra van de optielijst aanvinken: het climate pakket ter waarde van 360 euro. Dat omvat stoel- en stuurverwarming. Die voorzieningen voegen veel comfort toe en de fiscale waarde blijft keurig onder de subsidiegrens van 45.000 euro.

Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?
Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?

Volvo XC40 betere gezinsauto dan EX30

Aan de andere kant van de medaille zien we de kleinere buitenmaten van de Volvo EX30. Die komen onverkort terug in de binnenruimte. Vooral de beenruimte achterin is een stuk beperkter dan in de XC40. Bovendien is de zitpositie achterin minder prettig dan in de XC40. Ook de kofferbak van de EX30 is kleiner; dat scheelt ruim 100 liter. Al met al is de Volvo XC40 duidelijk de beste gezinsauto van dit tweetal.

Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?
Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?

Fijnere bediening Volvo XC40

Daarnaast is er een aantal smaakzaken waarin de Volvo XC40 bij ons een streepje voor heeft op de EX30. De belangrijkste betreft het instrumentarium. In de XC40 heb je een relatief traditioneel dashboard met een 'klokkenwinkel' met de belangrijkste informatie voor de neus van de bestuurder. 

In de EX30 moet je voor alle info je blik naar het grote infotainment rechts wenden, want er is ook geen head-up display leverbaar. Dat riekt naar bespaardrang. Hetzelfde geldt voor de ruitbediening. Die gaat in de EX30 via centraal geplaatste schakelaars in de middenarmsteun. Bij de XC40 zitten ze keurig in de deurpanelen.

Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?
Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?

Dat de EX30 de transmissiehendel aan het stuur heeft, en niet op de middentunnel zoals de XC40, is even wennen, maar het werkt verder prima.

Uitrusting EX30 en XC40

De Volvo EX30 in de basisuitvoering Core staat standaard op 18-inch lichtmetalen wielen, heeft adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera en klimaatregeling met één zone. Het infotainmentscherm heeft een diameter van 12,3 inch. In de instap-XC40 (Essential) krijg je een kleiner (9-inch) touchscreen, maar wel grotere wielen (19 inch) en automatische airco met twee klimaatzones.

Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?
Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?

Ten slotte willen we nog even vermelden dat de Volvo EX30 vooralsnog alleen in China wordt gebouwd, terwijl de Volvo XC40 Pure Electric in Europa van de band loopt.

Conclusie: keuze afhankelijk van gezinssituatie

Ben je maximaal met z'n tweetjes of heb je nog kleine kinderen? Dan is de Volvo EX30 objectief de betere keus. Het interieur met zijn minder bedieningsvriendelijke trekjes krijg je dan wel cadeau. Heb je opgroeiende kinderen en wil je ook met je EV op vakantie? Dan is de Volvo EX30 al snel te klein en zouden wij voor de XC40 kiezen, al moet je dan iets dieper in je portemonnee graven. 

Als de overheid in 2026 inderdaad naar gewicht wegenbelasting gaat heffen, dan wordt de XC40 ook in de maandlasten iets duurder.

Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?
Volvo EX30 of elektrische Volvo XC40, wat is de beste keus?
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties