Prijsvergelijking Volvo EX30: deze 2 elektrische suv’s zijn duizenden euro’s goedkoper
De populairste versie van de Volvo EX30 kost 45.690 euro. Wat krijg je precies voor dat geld en kan het niet goedkoper?
Volvo EX30
We configureren de Volvo EX30 op de populairste manier. Namelijk de versie met de grote batterij (Extended Range), de ‘gratis’ lakkleur (grijs) en twee extra’s van de optielijst: stoel- en stuurverwarming en extra getint glas. Zo blijft de fiscale waarde onder de subsidiegrens van 45.000 euro. En die EV-subsidie is belangrijk, want Volvo verkoopt bovengemiddeld veel auto’s aan particulieren.
De EX30 met grote batterij heeft een warmtepomp en met de winter in volle gang eisen we hetzelfde van zijn concurrenten. Die eis maakt van de nieuwe Kona Electric toch een prijzige auto. Goedkopere alternatieven zijn er ook, namelijk de fraaie Renault Megane E-Tech Electric en de Europese Auto van het Jaar 2023, de Jeep Avenger.
Volvo EX30 Single Motor Extended Range
(64 kWh, 471 km, 272 pk)
- Plus-uitvoering: 44.935 euro
- Gratis lakkleur (grijs): standaard
- Warmtepomp: standaard
- Stoel- en stuurverwarming: 360 euro
- Extra getint glas: 395 euro
- Totaalprijs: 45.690 euro
Duurder: Hyundai Kona Electric
Hyundai begrijpt de Volvo EX30-klant en bundelt het extra getinte glas en de stoel- en stuurverwarming in de Comfort Smart-uitvoering. En er is nog een overeenkomst: een elektrisch bedienbare achterklep. Hyundai vraagt wel 1495 euro voor de warmtepomp. Daar gaat je EV-subsidie. De Premium-uitvoering van de Hyundai Kona Electric heeft die pomp standaard, maar kost dan ook 49.995 euro.
Hyundai Kona Electric
(65,4 kWh, 514 km, 218 pk)
- Comfort Smart-uitvoering: 45.895 euro
- Gratis lakkleur (rood): standaard
- Warmtepomp: 1495 euro
- Stoel- en stuurverwarming: standaard
- Extra getint glas: standaard
- Totaalprijs: 47.390 euro
Tip: Hyundai adverteert met twee tijdelijke actiemodellen. De Smart Limited-uitvoering van de Kona Electric Comfort kost 45.195 euro en voldoet aan onze wensen. Hij heeft zowel een warmtepomp met batterijverwarming, als stoelverwarming voor de koude wintermaanden. Ook komt hij in aanmerking voor EV-subsidie.
Goedkoper: Renault Megane E-Tech Electric
Bij Renault en Volvo krijg je al vanaf de tweede uitvoering een warmtepomp. Dan heb je het bij de Renault Megane E-Tech Electric over een Techno-uitvoering en die heeft ook nog eens extra getint glas en stuurverwarming. Alleen voor verwarmbare voorstoelen moet je 400 euro extra aftikken. En Renault plaatst graag grote wielen: de Techno staat standaard op 20-inch.
Renault Megane E-Tech Electric
(60 kWh, 450 km, 220 pk)
- Techno-uitvoering: 41.870 euro
- Gratis lakkleur (wit): standaard
- Warmtepomp: standaard
- Stoelverwarming: 400 euro
- Stuurverwarming: standaard
- Extra getint glas: standaard
- Totaalprijs: 42.270 euro
Ga jij slim om met je centen? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!
Goedkoper: Jeep Avenger
Elke Jeep Avenger heeft een warmtepomp, maar stuurverwarming vind je nergens. Op dit moment kun je kosteloos een optiepakket aanvinken. Het Tech & Style Pack met privacy glass, adaptieve cruisecontrol en een achteruitrijcamera is de logische keuze. Dat maakt de Jeep de voordeligste keuze, maar hij heeft ook de kleinste range en de minste pk's.
Jeep Avenger
(51 kWh, 392 km, 156 pk)
- Longitude-uitvoering: 40.500 euro
- Gratis lakkleur (rood): standaard
- Warmtepomp: standaard
- Stoelverwarming: 400 euro
- Stuurverwarming: niet leverbaar
- Extra getint glas: standaard
- Totaalprijs: 40.900 euro